stiefdochter


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#17 , 09 jan 2013 15:38

Uiteraard, maar in the mean time ... :)

Franciscus
Berichten: 38603

#18 , 09 jan 2013 16:12

Ik ga ervan uit dat jullie nooit aangifte hebben gedaan bij de politie wegens niet opvolgen van het vonnis.
Het nu plots doen denk ik niet dat het dan nog veel aarde aan de dijk zal zetten.

Het is nl zo dat indien zij zich nooit aan het vonnis hebben gehouden u altijd dus op de x tijd aangifte of melding had kunnen maken.

Gaat de moeder ooit naar de ouderavonden van de school?
Heeft ze nog contact met de dochter en zo ja op welke momenten?

U kan best beginnen met een dossier op te stellen voor de jeugdrechtbank met zoveel mogelijk bevoorrechte getuigen ( school, jeugdbeweging, sport, vakantiefoto's, buren bij jullie, buren bij moeder, grootouders enz enz)

Reclame

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#19 , 10 jan 2013 13:06

cm betaald niet cash uit omdat wij geen lid zijn en geen volmacht hebben aangaande het dossier van de dochter.

Moeder weet nog ni eens op welk school het kind zit.
Ze komt ongeveer 2 zondagnamiddagen (2 uurtjes) om iets te gaan drinken en brengt ze dan terug.
We hebben nooit aangifte gedaan omdat we in eerste instantie gelukkig waren dat het kind zo veel bij ons was.
we zijn ooit met het verhaal te rade geweest bij een advocaat en die gaf als uitleg...
Het kind MAG zo vaak bij U zijn maar het MOET bij u zijn op de afgesproken uren volgens het vonnis.
Om het kind bij ons te krijgen, definitief moesten we kunnen aantonen dat de moeder het kind verwaarloodse of mishandelde... wat nogal moeilijk is als ze er nooit bij is.
Psychische mishandeling door zo weinig contact wordt niet aanvaard.

duma
Berichten: 2871

#20 , 10 jan 2013 13:50

U hoeft geen lid te zijn bij de CM om uitbetaald te krijgen, dat is onzin.
Op de website van de CM: http://www.cm.be/wat-te-doen-bij/gezins ... kosten.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Dringend eens een afspraak maken, denk ik en indien weerspannig, kan een aangetekend schrijven wel helpen.

Franciscus
Berichten: 38603

#21 , 10 jan 2013 13:54

U kan gewoon een aanpassing van het vonnis vragen gezien de FEITELIJKE situatie die u kan staven met oa de door mij al aangehaalde elementen.
Wat de advocaat zegt klopt maar u kan dan uw stiefkind bij jullie thuis inschrijven.
Gezien leeftijd kan kind zeker ook gehoord worden.

kristin
Berichten: 204

#22 , 10 jan 2013 16:25

hier zijn stiefkinderen bij de OZ en als wij iets betalen, krijgen we dit gewoon terugbetaald?.
Dit wordt opgelost met een tijdelijke wijziging van het rekeningnummer, want zij betalen ook niets cash uit

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#23 , 11 jan 2013 11:38

na contact met cm... betalen ze niet cash uit. En ook al geef ik ander rekeningnummer door... schoonbroer ginder regelt het wel en probeer dan je geld maar eens terug te krijgen eens als ze het op haar rekening gestort hebben !!!
Moet de moeder akkoord gaat met deze wijziging of kan ze dit weigeren?

Mariette
Berichten: 2507

#24 , 11 jan 2013 12:59

U kan het kind toch ook bij jullie op jullie ziekenfonds laten inschrijven ? Dan zijn ineens alle problemen opgelost.

In feite zou U het domicilie ook moeten laten overschrijven. Ik begrijp niet waarom dit nog niet gebeurd is. In dat geval kan ook het kindergeld worden overgeschreven.

duma
Berichten: 2871

#25 , 11 jan 2013 13:04

Overzetten ziekenfonds is niet zo simpel, aangezien het oude ziekenfonds sowieso een brief stuurt naar mama om te vragen waarom ze veranderen. Sommige ziekenfondsen bellen zelfs met de vraag. Er zitten dan zelfs al papieren bij om de overstap ongedaan te maken. Aangezien mama alleen maar voordeel heeft bij de situatie zoals ze is, zal zij niet akkoord gaan en de overstap wrs niet laten gebeuren.

Domicilie en dergelijke kan pas gewijzigs worden als er een nieuw, aangepast vonnis is.

Luister naar Fransiscus en ga voor die aanpassing. Dat lost alle problemen ineens op!

Mariette
Berichten: 2507

#26 , 11 jan 2013 13:53


Domicilie en dergelijke kan pas gewijzigs worden als er een nieuw, aangepast vonnis is.
Ik neem aan dat de wetgeving terzake dan werd aangepast.

Ooit had ik het HOEDERECHT. De kinderen verbleven nadat ikzelf een zware operatie had ondergaan een tijd bij hun vader. Die maakte van gelegenheid gebruik, IN SAMENWERKING MET HET OCMW (hij leefde van een OCMW uitkering) om de domicilie van mijn kinderen te veranderen.
Ik heb na mijn herstel geprobeerd die domicilie gewoon terug thuis te zetten, maar bij controle door de wijkagent was enkel de oudste (14) thuis en de jongste (10) samen met mij naar de winkel. Resultaat: de adresverandering van de kinderen werd NOOIT teruggezet want de oudste die midden in haar puberteit zat verklaarde dat ze "bij papa" woonde.

Blijkbaar geldt de wet enkel in sommige gevallen?

duma
Berichten: 2871

#27 , 11 jan 2013 14:31

De vader zou dat kunnen, maar gaat dan in tegen een VONNIS, wat je dus beter niet doet.

Franciscus
Berichten: 38603

#28 , 11 jan 2013 15:10

Er was inderdaad een tijd dat de 'vader' als gezinshoofd alles kon beslissen, dat is gelukkig voorbij.

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#29 , 11 jan 2013 18:53

bij wijziging van het vonnis wordt de moeder toch ook gecontacteerd ???

Franciscus
Berichten: 38603

#30 , 11 jan 2013 20:56

Ja uiteraard maar dan zal uit de overvloed van bewijzen blijken dat ze
- niet naar de dochter omkijkt.
- het geld niet voor de dochter gebruikt.
- zelfs niet weet naar waar de dochter naar school gaat.
- dochter zelf haar mening mag aangeven.
- moeder haar voornaamste activiteit bestaat uit.....

enz enz
-

Terug naar “Adoptie”