Erkenning nietig laten verklaren

InekeB
Topic Starter
Berichten: 7

Erkenning nietig laten verklaren

#1 , 18 dec 2012 19:44

Hopelijk zit ik in het juiste "sub" forum.

Mijn beste vriend heeft een korte flirt gehad met een vriendin van hem. Nu zij was toen al samen met een andere persoon. Nu deze persoon (laten we hem persoon B noemen) is zeer agressief en dreigt ermee haar kind af te nemen (ook al kan dit niet, gelooft zij dit wel). Nu zij is zwanger, nu mijn beste vriend denkt dat het kind van hem is. Nu heeft hij wel al gehoord dat de persoon B het kind heeft erkend. Kan hij nog een vaderschapstest eisen? En zo de erkenning van persoon B nietig laten verklaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 07 jan 2013 12:08

Ik geloof dat dat kan, binnen het jaar.

Zie: http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... erkenning/" onclick="window.open(this.href);return false;

konijntje1
Berichten: 172

#3 , 18 apr 2013 20:56

Ben geen jurist maar soortgelijke situatie meegemaakt.

Je hebt 1 jaar om de erkenning nietig te laten verklaren. MAAR dit kan enkel en alleen gebeuren door de biologische vader !!
Dus indien je nog geen bewijs hebt dat u de biologische vader bent moet je dit eerst asap in orde brengen.
Indien de moeder een bloedproef tegenwerkt zal het heel moeilijk worden om alles binnen 1 jaar in orde te krijgen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 20 apr 2013 11:13

“Art.328bis.De vorderingen bedoeld in de artikelen 318 en 329bis kunnen voor de geboorte ingesteld worden door de man die het vaderschap van het kind opeist. Art.329bis...§ 2. Indien het kind minderjarig...is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat...vooraf daarin toestemt...Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de rechtbank...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Nu zij is zwanger, nu mijn beste vriend denkt dat het kind van hem is.’ en ‘Nu heeft hij wel al gehoord dat de persoon B het kind heeft erkend‘.

“Art.330.Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van degene die het heeft erkend, kan de erkenning van het vaderschap worden betwist door...en de man die het vaderschap van het kind opeist.”(B.W.).

Het ongeboren kind heeft geen bezit van staat(zie hiertoe art.331nonies B.W.) ten aanzien van degene die het erkende.

De erkenning van het vaderschap kan dus betwist worden door de man die het vaderschap van het kind opeist.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mehak
Berichten: 1

#5 , 12 jan 2015 10:21

De blikvanger IFG wordt goed ingevuld zodat een realistisch beeld van het aandeel van intrafamiliaal geweld in de geregistreerde geweldscriminaliteit kan gegeven worden.
Unlock the key of your success by 70-341 study material, you can easily pass 70-463 and 70-646 exam.

Terug naar “Adoptie”