Vader wil kind niet erkennen... Wat te doen?

kona81
Topic Starter
Berichten: 2

Vader wil kind niet erkennen... Wat te doen?

#1 , 01 dec 2012 11:35

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en wou even mijn verhaal kwijt.

Ik ben een vrouw van 31 jaar en heb een zoontje van 8 maand.
Toen ik 3 maand zwanger was, ben ik er achter gekomen dat mijn vriend met een andere vrouw bezig was en dit voor de 2de keer, dus ik heb ook een einde gemaakt aan onze relatie.

In het begin ging hij mee naar echo's kijken van ons zoontje, maar er is dan ruzie gekomen en is dan niet meer mee gegaan.
Heb verschillende keren proberen te praten met hem over hoe we alles gingen regelen als ons zoontje er was. Maar het had geen zin, hij wou er niet over praten.
Dus daar ik er dan alleen voor stond, heb ik ook alle beslissingen zelf moeten nemen en heb er dan ook voor gekozen om mijn achternaam te geven aan onze zoon.
Toen hij geboren is, heb ik hem op de hoogte gebracht van de geboorte van onze zoon, maar geen reactie.
Sindsdien nog enkele keren geprobeerd, maar het heeft geen zin. Wij ons leven en jullie dat van jullie kreeg ik als antwoord. Hij heeft wel al een zoon van een vorige relatie (co- ouderschap).

Nu blijf ik toch steeds met vragen rondlopen en vind ik het zo belangrijk dat onze zoon ook zijn papa kent.

Zijn er mensen die mij raad kunnen geven hoe ik dit kan oplossen of wat ik best doe? Wat het beste is voor mijn zoontje? Ik krijg zoveel verschillende reacties in mijn omgeving dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Het belangrijkste is: Het beste voor mijn zoontje!

Bedankt al

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 dec 2012 16:46

U kan de vader niet verplichten om met zijn kind om te gaan. U kan hem verplichten om bij te dragen in de kosten voor de opvoeding (alimentatie). Maar voor u dit kan, zal u eerst het vaderschap moeten laten vastleggen, en als hij niet wil meewerken zal u dit via de rechtbank moeten doen (1e aanleg, dus advocaat inschakelen). Alimentatie vraagt u dan achteraf via de jeugdrechtbank.

kona81
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 01 dec 2012 17:02

Het vaderschap laten vastleggen...Dit is dan een dna test? Zijn die kosten dan voor hem? Voor mij hoeft een dna test niet, want ik weet voor 200% dat hij de vader is.
Ik vind het vooral erg voor mijn zoontje als hij groter is en naar school gaat.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 01 dec 2012 18:06

Feit dat u dat vindt en u dat weet heeft juridisch geen enkele waarde.
Waarom wilt u dat vader kind erkend
Om feit dat vader ook me moet zorgen voor de opvoeding van zijn zoon
Om alimentatie gezien u dat geld kan gebruiken
Omdat u vindt dat jullie zoon ook zijn vader moet kennen
Omdat u vindt dat jullie zoon zijn naam moet dragen
enz


http://www.elfri.be/vaderschap-en-betwisting-vaderschap" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/search?q=erkenning ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justice.belgium.be/fr/binaries/B ... 156239.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 02 dec 2012 11:15

Mijn persoonlijke mening:

Indien u de alimentatie niet nodig heeft, zou ik geen DNA test laten uitvoeren. Een vader die weigert met zijn eigen kind om te gaan, zal steeds dwars blijven liggen om alimentatie te betalen, ook als de rechtbank hem daartoe verplicht.
Zelf zit je dan met de andere kant van de medaille want indien vader van gedacht verandert en wèl met zijn zoon wil omgaan, dan ben je ook verplicht om daaraan toe te geven.
Indien vader zelf in slechte financiele papieren zit, kan het bovendien nog zijn dat uw zoon op latere leeftijd nog moet bijdragen voor de bejaardenzorg van zijn vader.
Een vader die niet VRIJWILLIG met zijn eigen kind wil omgaan, gaat dit ook niet doen nadat de rechtbank hem verplicht om maandelijks te betalen.

Mijn raad: ga gerust met jullie beidjes verder met uw leven, zonder de nodige extra problemen die een onwillige vader met zich meebrengt. Eenmaal het DNA vastgesteld hang je eraan vast.

Indien uw zoon dit wenst kan hij later nog steeds kennis maken met zijn vader en een DNA test vragen.

Ondertussen voor de schoolgaande vriendjes: vader is naar het buitenland vertrokken.

Terug naar “Adoptie”