betwisting vaderschapsprocedure

ibiza
Topic Starter
Berichten: 2

betwisting vaderschapsprocedure

#1 , 25 nov 2012 16:10

Ik heb een vraagje in verband met de procedure betwisting vaderschap. De uitspraak is reeds gevallen in de rechtbank, namelijk dat het kind de familienaam moet krijgen van de mama. Nu heeft hij nog steeds de familienaam van de papa. nu is mijn vraag hoe lang dit duurt eer zijn naam officieel zal veranderen? Duurt dit enkele maanden, of eerder jaren? En moet men gewoon een bericht afwachten van het stadhuis of moet men hiervoor zelf actie ondernemen? dank jullie wel voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2012 19:03

Burgerlijk Wetboek

Art. 333
§ 1
Elk exploot van betekening van een vonnis of arrest waarbij een vordering betreffende de afstamming wordt toegewezen, moet in afschrift worden medegedeeld aan het openbaar ministerie.

§ 2
Na het verstrijken van de termijn van hoger beroep of van voorziening in cassatie of, in voorkomend geval, na de uitspraak van het arrest waarbij de voorziening wordt afgewezen, zendt het openbaar ministerie onverwijld het beschikkende gedeelte van elk vonnis of arrest waarbij een vordering betreffende de afstamming wordt toegewezen aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats waar de akte van geboorte van het kind is opgemaakt of overgeschreven.
Indien de akte van geboorte niet in België is ingeschreven, wordt het beschikkende gedeelte gezonden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de verblijfplaats van het kind in België of, bij gebreke daarvan, aan die van het eerste district van Brussel.
De ambtenaar van de burgerlijke stand schrijft, binnen een maand, het beschikkende gedeelte over in zijn registers; melding daarvan wordt gemaakt op de kant van de akten betreffende de burgerlijke stand van het kind en van zijn afstammelingen.
Men moet het vonnis dus eerst laten betekenen door een gerechtsdeurwaarder. Daarna moet men niets doen. De termijn van hoger beroep is één maand. Daarna doet het parket onmiddellijk het nodige.

ibiza
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 nov 2012 17:07

beste, hieruit begrijp ik dus dat dit niet zo lang zou duren (zo'n 2 maanden) eer de naam officieel veranderd wordt. Toch zijn we intussen al zes maanden verder. Het vonnis is betekend door een gerechtsdeurwaarder(= vonnis is bij mij afgeleverd), dus normaal zou ik nu gewoon moeten afwachten. Is het normaal dat dit zo lang duurt? En wie deelt dit trouwens mee aan het openbaar ministerie?
Dankuwel

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2012 17:48

De gerechtsdeurwaarder die het vonnis betekent, maakt een afschrift van de akte van betekening over aan het openbaar ministerie.

Niet de datum van de uitspraak van het vonnis is belangrijk, wel die van de betekening door de gerechtsdeurwaarder. Als dat al meer dan twee maanden geleden is, kan u informeren bij het parket (openbaar ministerie).

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 27 nov 2012 18:00

Ook eens lezen :
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138482.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Adoptie”