Draagmoederschap

jenb
Topic Starter
Berichten: 11

Draagmoederschap

#1 , 12 nov 2012 18:12

Beste wij zijn een homokoppel en zouden graag een kindje willen
Een vriendin van ons is bereidt om dit voor ons te doen
Ook zonder geld voor te vragen dus dit zou ons niks kosten
Maar ik zou graag weten of hier vervolging kan van komen
Wij zouden ook full time voor het kindje zorgen
Graag zou ik weten welke procedure we zouden moeten volgen
Mvg Benjamin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 12 nov 2012 18:46

Ik verwijs naar de website van Elfri
http://www.elfri.be/draagmoederschap" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ook op het internet veel info gewoon met het woord draagmoeder.
En wat de laatste weken terug in het nieuws is geweest ... en wat niet zo goed is afgelopen voor geen van de partijen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 13 nov 2012 09:14

Jenb,
Ik denk dat je best niet vertrekt vanuit het standpunt "draagmoederschap", vermits dit nog altijd niet juridisch geregeld is:
Vanuit de homogemeenschap heb ik volgende procedure gehoord die momenteel het beste werkt:
De biologische moeder A krijgt de baby mét de biologische vader B: dit wordt ook zo bij de bevolking aangegeven: baby X met moeder A en vader B;
Dan laat vader B samen met moeder A een overeenkomst akteren bij de notaris die bij de jeugdrechtbank gehomologeerd wordt;
Wat staat daar allemaal in:
- verblijfsregeling kind bij vader B
- aanvraag en toekenning kinderbijslag voor vader B
- geen alimentatieplicht moeder A

In dit geval blijft moeder A nog steeds haar ouderlijke rechten genieten én ook recht op omgang; Veel homokoppels vullen dit ook daadwerkelijkin door de moeder bijvoorbeeld het meterschap te geven. Dan heeft biologische moeder A in de maatschappij ook een duidelijke plaats en is er een band met kindje X.
Co-vader C kan de procedure starten voor de kleine adoptie van kindje X.
In geval van latere gezinsuitbreiding en de biologische moeder A wil weer helpen: kan vader C de biologische vader zijn.
en dan weer zelfde procedure.
Let wel: de verstandhouding met biologische moeder A moet zéér goed zijn. Want strikt genomen is en blijft ze altijd haar ouderlijke rechten behouden.

Reclame

jenb
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 15 nov 2012 19:41

Beste dit vind ik een heel duidelijk antwoord en wil ik je voor bedanken
Maar ik en mijn man zijn wel getrouwd kan dit dan kwaad om op de gemeente aan te geven
Mvg benj

eylis
Berichten: 8840

#5 , 19 nov 2012 11:41

als je bedoelt of het onwettig is om bij de gemeente aan te geven dat je de vader bent van kindje X met mevrouw A, terwijl je getrouwd bent met je partner?
Neen, strikt genomen overtreedt je géén wet. Je erkent de vader te zijn van kindje X met mevrouw A, niet dat je een (buitenhuwelijkse) relatie hebt.
Een kind kan je verwekken zonder fysisch contact. En moest er al iemand (onterecht) commentaar op hebben, dan meld je gewoon dat dit privé en medische geheim is.
zolang je partner, de mama en jij onderling héél duidelijk met elkaar communiceren over jullie intenties en plannen kan dit goed verlopen.
Maar blijf er rekening mee houden dat de mama ooit meer of minder een rol zal wensen te spelen in het leven van jullie kindje.
succes met jullie project en hou ons zeker op de hoogte: want dit is interessant voor andere homokoppels met een kinderwens.

Terug naar “Adoptie”