afstand nemen van de rechten als vader door adoptie

wendy7
Topic Starter
Berichten: 1

afstand nemen van de rechten als vader door adoptie

#1 , 03 okt 2012 10:00

hoi,

Mijn echtgenoot en ik zijn al meerdere jaren getrouwd. Mijn echtgenoot was voordien getrouwd en had met zijn ex 2 kindjes, 1 geadopteerd kind en 1 kind van henzelf met een handicap. Wij hebben al jaren geen contact meer met de kinderen en de ex omdat zij hiervoor destijds gekozen had.Nu kregen wij een aantal maanden geleden een brief om op het politiebureau te komen om een document te ondertekenen waardoor mijn echtgenoot zijn rechten als vader opgaf voor zijn gehandicapt kind waardoor het kind de naam van de nieuwe vader zou krijgen en wij geen recht meer zouden hebben op medezeggenschap in eender wat. ik vermoed dus een volledige adoptie.Wij hebben hierin toegestemd en getekend.

Weet iemand hoe wij nu te weten komen of deze adoptie rond is en dus ook de alimentatie dient aangepast te worden. Wij hebben het financieel heel erg moeilijk en het is voor ons onmogelijk een advocaat te nemen om dit uit te zoeken. Bovendien hebben wij absoluut geen contact meer met de moeder...

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 04 okt 2012 23:39

Bent u zeker dat het een volle adoptie is?

prinsesta
Berichten: 22

#3 , 05 okt 2012 14:47

U gaat opgeroepen worden door de jeugdrechter om nog eens mondeling de toestemming te geven.
Dan duurt het nog 3 maanden voor u het officiele vonnis ontvangt.
Alle ouderlijke plichten en rechten vervallen vanaf dan .
Vanaf de uitspraak van het vonnis moet u geen allimentatie meer betalen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 05 okt 2012 18:15

Alleen bij volle adoptie worden alle banden doorgesneden.
Bij gewone adoptie blijven de banden bewaard.
http://www.rkw.be/Nl/Documentation/Even ... 281_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kindengezin.be/adoptie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Adoptie”