adoptie stiefkind zonder biologische vader

cilke
Topic Starter
Berichten: 1

adoptie stiefkind zonder biologische vader

#1 , 10 aug 2012 12:26

mijn dochter is opgegroeid zonder vader. Hij heeft ze ook nooit erkend en draagt dus ook mijn naam.
Mijn vriend en ik hebben het nu over adoptie gehad. (hij zou dus zijn stiefkind adopteren)
weet iemand de voor- en nadelen van dergelijke adopties? Heeft iemand hier reeds ervaring mee?
het is niet zozeer erfenis en dergelijke waarbij ik me vragen stel maar meer naar de plichten/rechten enzo.
mvg
Cilke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 aug 2012 09:53

Ik ga ervan uit dat u de GEWONE en niet de VOLLE adoptie beoogt.

“Art.353.1.§ 1. De adoptie verleent aan de geadopteerde in plaats van zijn naam, die van zijn adoptant of bij gelijktijdige adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden, die van de man. De partijen kunnen evenwel de rechtbank vragen dat de geadopteerde zijn naam behoudt, voorafgegaan of gevolgd door die van de adoptant of van de adopterende man...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.353.8.De adoptant is ten aanzien van de geadopteerde bekleed met de rechten van het ouderlijk gezag...”(B.W.).

“Art.353.14.De adoptant of de adoptanten zijn levensonderhoud verschuldigd aan de geadopteerde en aan diens afstammelingen indien zij behoeftig zijn. Artikel 203, 203bis en 203quater zijn van overeenkomstige toepassing. De geadopteerde en zijn afstammelingen zijn levensonderhoud verschuldigd aan de adoptant of aan de adoptanten, indien zij behoeftig zijn : indien de geadopteerde zonder afstammelingen sterft, is zijn nalatenschap levensonderhoud verschuldigd aan de adoptant of aan de adoptanten ingeval deze personen ten tijde van het overlijden behoeftig zijn. Artikel 205bis, §§ 3 tot 5, is van toepassing op deze verplichting tot levensonderhoud.”(B.W.).

“Art.353.15.De geadopteerde en zijn afstammelingen behouden al hun erfrecht in hun oorspronkelijke familie. Zij verkrijgen op de nalatenschap van de adoptant of adoptanten dezelfde rechten als een kind of zijn afstammelingen daarop zouden hebben maar verkrijgen geen enkel recht op de nalatenschap van de bloedverwanten van de adoptant of adoptanten.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”