een niet erkend kindje; wat kan & wat kan niet?

Milloe
Topic Starter
Berichten: 2

een niet erkend kindje; wat kan & wat kan niet?

#1 , 13 jul 2012 21:50

Beste,

Ik ben ondertussen al een kleine twee maand weg bij de vader van mijn zoontje. (9maanden) Mijn zoontje staat op mijn naam, en is nooit erkend door de biologische vader. (dit wil ik ook niet in de toekomst) Sinds kort wil mijn ex vriend om de 14 dagen mijn zoontje van vrijdag tot zondag bij hem. ( hij gaat nog naar school, woont nog bij zijn ouders, heeft buiten nu 2maanden vakantiewerk geen inkomen,...) Hij dreigt dagelijks met 'dan gaan we via de rechtbank', 'je kan me toch niets maken', 'jij draait voor alle kosten alleen op', 'ik krijg CO-ouderschap', 'mijn advocaat zus, mijn advocaat zo'...

Ik ben zelf een jonge mama van 21 die fulltime in de zorgsector werkt, een appartement huurt, alleen staat voor de opvoeding... en omdat het leven al duur genoeg is wil de kosten van een advocaat te nemen nog niet direct overwegen (tenzij dit het beste is voor mij en mijn zoontje natuurlijk)Daarom wilde ikgraag volgende vragen alvast hier even kwijt;

Ben ik verplicht als moeder om mijn zoontje aan hem mee te geven?
Hebben jullie verstandige tips voor mij die ik omwille van mijn zoontje toch in acht zou moeten nemen?
En welke plichten heb ik als moeder tegenover de biologische vader van mijn kind ookal is het niet erkend?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 13 jul 2012 22:59

En hoe oud is de vader?
Kort indien de vader kind niet erkend is er geen juridische band.
U hebt dan tegenover hem geen verplichtingen. Hij heeft op dit ogenblik geen enkel recht.
U kan echter de biologische vader wel verplichten zijn plichten na te komen door hem via rechtbank te dwingen een DNA staal te leveren.
Hij zal dan ook moeten instaan voor zijn zoon. Dat wil ook zeggen financieel maar er ook voor zorgen
In dat geval is er co-ouderschap (in de zin van samen voor kind zorgen) maar ook co-onderhouds- en co-omgangsrecht.
U kan steeds een pro-deo advocaat krijgen ( hangt van uw inkomen af).
U kan steeds info bekomen bij de sociale dienst van het ocmw, van uw ziekenkas of vakbond. Ook bij een centrum type CAW.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 13 jul 2012 23:03

Zolang het vaderschap nog niet vaststaat, heeft de vader geen rechten (of plichten).
Belangrijk is wel dat hij gedurende de periode dat jullie samen waren zich waarschijnlijk als vader heeft gedragen, en dat hij dus bezit van staat heeft. Indien dit voor de rechtbank zou komen, is de kans groot dat hij als vader wordt aangeduid hierdoor.

Het wordt volgens mij dus moeilijk om dit tegen te houden (wat ik ook niet goedkeur, vader en kind hebben het recht om een goede band op te bouwen).
Langs de andere kant kan u ook alimentatie eisen, en een bijdrage in de opvang- en medische kosten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 13 jul 2012 23:10

@turaki... bezit van staat na een zestal maand en al twee maanden weg... moet dat niet voortdurend zijn..

""Deugdelijk bezit van staat is slechts aanwezig wanneer er voldoende vooraf bestaande en uiterlijk waarneembare feiten voorhanden zijn die wijzen op die staat en die niet worden tegengesproken door enig ander feit. ""

Ik dacht net dat vader geen verder contact wilde.

Kan er nog wel aan toevoegen dat enkele jaren geleden een medewerker plots geconfronteerd werd met een moeder met een 15 jarige dochter ...waar hij nooit van op de hoogte is geweest (beweerde hij toch...)
Rechtbank heeft hem gedwongen tot leveren DNA en daarna in beroep ook veroordeeld tot betalen alimentatie met terugwerkende kracht....

Hangt er dus van af wat de moeder juist wil.
Ook de vader kan naar de rechtbank stappen en vaderschap opeisen.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 13 jul 2012 23:44

@turaki... bezit van staat na een zestal maand en al twee maanden weg... moet dat niet voortdurend zijn..
Klopt, maar er staat geen minimumduur op. Bovendien kan aangehaald worden dat die 2 maanden een afkoelingsperiode was (wat vergezocht, maar mits een goede uitleg en advocaat...).
Daarnaast is de periode van 1 jaar om een vordering betreffende het vaderschap in te stellen ook nog niet verstreken.

Volgens mij gaat TS het meeste baat hebben indien ze dit contact toestaat, mits de vader ook zijn (financiële) verantwoordelijkheid oppakt. Alleenstaande ouder zijn is moeilijk genoeg, en buiten de financiële steun kan een dagje (daar zou ik mee beginnen, een weekend is pas voor ergens na de 1e verjaardag) rust wel goed doen.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 14 jul 2012 11:29

Zonder enige twijfel.
Best is dat topic starter ook adressen vraagt van juridische of familiale bemiddelaars
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... middeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

Milloe
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 14 jul 2012 15:45

bedankt voor jullie informatie!

het is niet mijn bedoeling om mijn zoontje bij zijn vader weg te houden absoluut niet! enkel wil ik mijn zoontje nog geen weekends naar hem toe laten gaan zolang hij bij zijn ouders woont. Ik denk dat niemand zijn kind zou toevertrouwen bij een 'grootmoeder' die zelf medicatie brouwsels maakt... toen mijn zoontje een zwaar virus op zijn maagje had wilde zij hem zelf iets maken en wilde ze niet dat we er mee naar de dokter gingen 'omdat die enkel maar vergif voorschrijft' en zo zijn er nog een heleboel dingen waarover ik me erge zorge maak als mijn zoontje daar zijn weekends zou doorbrengen... wel mag zijn papa hem af en toe een dagje komen halen (zelfs tot 2 a 3 keer in de week) tenslote als ik werk is hij ook ergens anders.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 14 jul 2012 17:31

weet je, dan kan je voorstellen dat hij dat gerust kan doen: regelmatig een dagje ophalen, zonder overnachting. Leg je ex uit dat je absoluut ook belangrijk vind dat hij een goede band opbouwt met zijn zoontje. Maar dat je als ouder niet kan goedkeuren dat - vermits hij nog bij zijn ouders woont - zijn moeder mbt dokters en medicatie beslissingen neemt waar je niet akkoord mee gaat. En dat die dingen jullie verantwoordelijkheid/beslissing zijn als ouders niet de hare. Ook dat jullie kindje momenteel nog erg klein is. En met overnachtingen kunnen jullie ook starten als hij wat groter is. Bijvoorbeeld vanaf de eerste kleuterklas ...Onder de voorwaarde: dat afspraken ivm ziekte, opvoeding, voeding, medicatie en bijvoorbeeld dokterbezoek bij dringende gevallen ook opgevolgd worden. en als zijn moeder daar een andere mening over heeft, hij kan garanderen dat gemaakte afspraken tussen jullie toch opgevolgd worden.

Terug naar “Adoptie”