Mag adoptie zonder toestemming andere ouder

Missis
Topic Starter
Berichten: 26

Mag adoptie zonder toestemming andere ouder

#1 , 04 jul 2012 10:39

Mijn vriendin is getrouwd, maar enkele maanden geleden is haar man ervan door gegaan en ze weten niet waar hij zat dus heeft ze de echtscheiding aangevraagd. Ondertussen was ze te weten gekomen dat ze zwanger was en dat ze al binnen enkele weken moest gaan bevallen.

Nu is ze bevallen en wil ze het kind ter adoptie vrijgeven. Volgens de adoptiedienst is het helemaal geen probleem dat de vader van niks weet en is dat allemaal wettelijk dat deze zaken achter zijn rug gebeuren, maar ik heb zo mijn twijfels. Want ze zijn nog getrouwd dus het kindjes draagt ook zijn naam. Kat dit dan zomaar achter zijn rug ? Ik wil voorkomen dat ze niet op de hoogte zou zijn van dat ze eventueel toch iets strafbaar doet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Missis
Topic Starter
Berichten: 26

#2 , 04 jul 2012 10:44

ze kent ook iemand die zich wil opgeven als pleeggezin voor het kindje, maar volgens derden kun je daar zelf niemand voor aanduiden. Klopt dat ?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 05 jul 2012 10:56

“Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu is ze bevallen + Want ze zijn nog getrouwd’

De echtgenoot is dus de wettelijke vader van het kind.

“Art.348-3.Wanneer de afstamming van een kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vaststaat, moeten beiden in de adoptie toestemmen. Indien echter een van hen zich in de onmogelijkheid bevindt zijn wil te kennen te geven, geen gekende verblijfplaats heeft of vermoedelijk afwezig is, is de toestemming van de andere voldoende.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”