naamswijziging dochter

katjaken
Topic Starter
Berichten: 36

naamswijziging dochter

#1 , 03 jun 2012 23:14

hallo,

mijn vriend heeft uit vorige relatie een zoon en een dochter, de zoon (19 jaar) woont voltijds bij ons en heeft geen contact meer met de moeder.
De dochter (18 jaar) woont voltijds bij de moeder en wil ook geen contact meer met haar papa, mijn vriend.
Nu heeft zij vorig jaar augusus toen zij 18 werd, een aanvraag ingediend om geadopteerd te worden door haar stiefvader.
Mijn vriend (haar echte papa) was hiermee niet akkoord en heeft dus ook geen toestemming gegeven.
Nu, vorige week was mijn vriend opgeroepen door de jeugdrechtbank omdat deze zaak voorkwam. Aangezien wij op vakantie waren toen de brief aangetekend toekwam en wij pas de dag voordien thuis kwamen (en dus ook pas dan wisten dat hij verwacht werd in Dendermonde)
kon hij door zijn drukke agenda onmogelijk aanwezig zijn tijdens deze zaak. Nu weten wij via via dat de dochter dus officieel de naam mag aanvragen van de stiefvader.
Maar wat wij ons nu afvragen... indien zij haar naam wijzigd, blijft zij haar rechten als erfgename behouden wat betreft haar echte papa, nl. mijn vriend ? Ik wil ook even vermelden dat wij nooit iets in haar weg hebben gelegd om contact met ons te hebben, haar papa heeft tot haar 18e verjaardag voor haar een spaarrekening beheerd (die zij op haar verjaardag heeft leeggehaald en 14 dagen erna de aanvraag tot adoptie van haar stiefpapa naar ons heeft verstuurd).
Aangezien wij niet gehuwd zijn en geen samenlevingscontract of zo hebben wou ik even weten wat mij te wachten staat.
Wat als mijn vriend iets overkomt ?
Blijkbaar kan zij haar naam laten veranderen zonder toestemming van haar echte papa ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2012 00:29

De dochter is meerderjarig. Voor de adoptie, en de verandering van naam, is de toestemming van de vader niet nodig. Hij wordt enkel om advies gevraagd.

De adoptie verandert niets in de juridische relatie tussen de dochter en haar vader. Hij blijft haar vader, zij erft van hem.

Reclame

Terug naar “Adoptie”