kleine adoptie

dreamer
Topic Starter
Berichten: 54

kleine adoptie

#1 , 07 sep 2011 12:26

geachte,

ik had een vraag ivm naamomzetting , iets meer dan negen jaar geleden heb ik mijn vriendin leren kennen met drie kinderen , de oudste ervan is van een andere vader dan de twee andere, nu de oudste wil graag mijn familienaam hebben en niet die van zijn echte vader omdat hij geen enkel contact meer heeft met hem, hoe kan ik dit beste doen zodat hij mijn achternaam kan hebben aub

mvg
welke procedure doe ik hiervoor

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 sep 2011 10:19

“Art.3...De Koning kan de naamsverandering UITZONDERLIJK toestaan indien hij van oordeel is dat het verzoek op ERNSTIGE redenen steunt en dat de gevraagde naam geen aanleiding geeft tot verwarring en de verzoeker of derden niet kan schaden...”(15 MEI 1987. - Wet betreffende de namen en voornamen).

‘Naamsverandering is uitzonderlijk en de Koning beschikt over een discretionaire macht om te oordelen of het verzoek tot wijziging op ernstige redenen steunt,zodat de beleidslijn waarbij men de naam niet wijzigt als de vader nog contact met zijn kind houdt,niet onwettig is‘(R.v.St. nr.98.264,14 augustus 2001).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

adviesje
Berichten: 19

#3 , 11 okt 2011 17:40

een andere mogelijkheid is via adoptie,
nu weet ik natuurlijk niet of u dit ziet zitten?

Reclame

Terug naar “Adoptie”