Wat met mijn zoontje na mijn overlijden?

debbie01be
Topic Starter
Berichten: 12

Wat met mijn zoontje na mijn overlijden?

#1 , 18 jul 2011 10:30

Even de situatie schetsen. Ik ben een alleenstaande moeder van een zoontje van 9 jaar. Ik was nooit gehuwd maar de vader heeft zijn zoon wel erkend. De vader en ik zijn al 6 jaar uit elkaar, waarna hij naar de Filipijnen verhuisd is en alle contact met zijn zoon verbroken heeft. Hij heeft daar inmiddels een nieuw gezin gesticht. Ik stuur hem regelmatig foto's van onze zoon maar van zijn kant komt er niets, zelfs geen verjaardagskaartje als onze zoon jarig is.

Nu maak ik me grote zorgen wat er zou gebeuren indien mij iets overkomt en ik zou overlijden. Ik heb een testament geschreven waarin ik genoteerd heb dat ik wil dat mijn zoon verder opgevoed wordt door mijn zus. Voor mijn zoon, die bovendien het syndroom van Asperger heeft (autisme) zou het een ramp zijn om ineens bij zijn vader te moeten gaan wonen die hij amper kent, in een land ver weg van zijn familie en vrienden, ver weg van zijn school. Bovendien zou dan alle extra zorg hij nu krijgt omwille van zijn autisme wegvallen. Zo zal mijn zoon naar een speciale middelbare school gaan uitsluitend voor kinderen met Asperger. Ook dit zou dan niet meer mogelijk zijn.

Komt daar nog eens bij dat de vader van mijn zoontje een pedofiel is die reeds incest gepleegd heeft. (Waar echter tot nu toe nooit een zaak van gemaakt werd).
Maar dit alles maakt me wel ongerust wat er zou gebeuren in het geval mij iets overkomt.

Kan iemand me wegwijs maken hoe dit wettelijk in elkaar zit? Kan hij in geval ik zou overlijden zijn kind opeisen, ook al wil dit zeggen dat mijn zoon dan naar de Filipijnen moet verhuizen wat voor hem mede door zijn autisme een traumatische gebeurtenis zou zijn?
Kan ik nu reeds iets ondernemen om dit te voorkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adviesje
Berichten: 19

#2 , 11 okt 2011 17:46

beste,

het beste is dat u de vader laat ontheffen van zijn ouderlijk gezag,
indien u dan komt te overlijden kan uw zus dit ouderlijk gezag opeisen als voogd.
Wanneer de natuurlijke vader toch zou willen zorgen voor uw zoon, kan men bewijzen dat dit tegen het belang is van het kind,
en kan uw zus alsnog de zorg op zich nemen

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 11 okt 2011 18:31

Is er in België een vonnis inzake wie, wat, kind en echtscheiding.
Dus iets waar de rechten en plichten van beide ouders en de regeling in opgenomen zijn.
Indien ja is er ooit aangifte gedaan van niet komen ophalen kind, niet betalen alimentatie enz.
Met een aantal zaken ga je in feite kunnen bewijzen dat er geen band meer is tussen vader en zoon.
Welke nationaliteit hebt u, heeft het kind en heeft de vader?
Misschien eens langs een advocaat gaan want je kan dit best strategisch aanpakken.

Reclame

Terug naar “Adoptie”