adoptie van andere 'kinderen' door vader

Jindi
Topic Starter
Berichten: 8

adoptie van andere 'kinderen' door vader

#1 , 07 jul 2011 21:16

ik heb al meer dan 25 jaar geen contact meer met mijn vader. (ik ben enig kind)
Nu krijg ik gisteren een brief in de bus van het parket van de procureur des Konings, waarin mijn advies gevraagd wordt betreffende
de gewone adoptie die aangevraagd werd door mijn vader, en dit voor de 4 kinderen van zijn zus.
Wat zou de bedoeling hiervan kunnen zijn? Mijn vader is achteraan in de 70, die 4 'kinderen' zijn allemaal ouder dan ikzelf.
Mijn eerste gedacht was dat het mss voor de erfenis zou kunnen zijn? om te zorgen dat ik geen enige erfgenaam meer ben ofzo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 07 jul 2011 22:24

lijkt me idd een optie

eylis
Berichten: 8840

#3 , 08 jul 2011 09:26

jindi, zeg nu zelf al 25 jaar geen contact meer...wellicht heeft je vader een goed contact met je tante en je neven/nichten.
Brengen ze hem af en toe een bezoek, nodigen ze hem uit, springen ze in voor hem als het nodig is: kortom hebben ze een echt familiaal contact.
Dan begrijp je toch dat hij aan hen wil denken als hij er niet meer is.
Je moet het maar zo bekijken: jij hebt 25 jaar niet moeten zorgen voor je ouder wordende vader (boodschappen, gezondheidstoestanden etc...)
dat doen zij in jouw plaats.
Laat hen meegenieten van de erfenis.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 09 jul 2011 13:42

En waarom geen contact meer ????

Jindi
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 10 jul 2011 01:21

@ Francicus: zonder in detail te willen treden: zijn gedrag tov mij en mijn moeder is/was niet aanvaardbaar te noemen. Hij heeft ook nooit moeite gedaan voor mij, mijn ouders zijn gescheiden, het bezoekrecht is fout gelopen en that was it.

@eylis: hoe goedbedoeld je antwoord hier waarschijnlijk ook is, hier heb ik geen behoefte aan. Ik dacht op een juridisch forum, juridische informatie te krijgen, geen advies hoe ik hiermee zou moeten omgaan.

Ik ben er zelf nog niet uit of ik zijn erfenis wel of niet zou aanvaarden.

Ik heb ondertussen via andere weg info ingewonnen: moest ik een negatief advies hierover geven, zal ik wsl worden opgeroepen voor de rechtbank. Dat zal uiteindelijk weinig of geen invloed hebben op de procedure, aangezien er al zoveel jaren geen contact meer is.

Jindi
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 19 jul 2011 19:47

ik vroeg me nog iets af, eigenlijk puur 'op papier' natuurlijk, maar worden dit nu halfzussen/broers van mij ipv neven en nichten?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 19 jul 2011 22:03

Aangezien die 4 kinderen noch de natuurlijke kinderen zijn van uw vader, noch van uw moeder, kunnen ze in ieder geval geen halfzussen of -broers worden. Daarvoor moet één van de ouders gemeenschappelijk zijn en dat is hier niet het geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

adviesje
Berichten: 19

#8 , 11 okt 2011 17:44

beste,
uw vader dient voor deze adoptie te bewijzen dat er hiervoor wettelijke redenen bestaan en het mag niet nadelig zijn voor u,
deze zal hij moeten geven en kan u ontkrachten door bv te stellen dat hij dit enkel doet om u te ""pesten"
afhankelijk van wat u dus in uw weigering zet kan dit wel degelijk de beslissing beïnvloeden,
mvg

Jindi
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 21 nov 2011 19:28

ik heb de brief toen teruggestuurd met de melding dat ik er 'geen mening over had' (was één van de vooraf gedrukte mogelijke opties)

Vandaag krijg ik een gerechtsbrief, waarin ik opgeroepen word voor de zitting, met daarachter de 'motivatie' voor de adoptie. (ik word er echt niet goed van, ik dacht dat ik alles verwerkt had, maar duidelijk niet. Hij steekt zichzelf in de slachtofferrol, zoals mijn man zei 'je zou bijna medelijden met hem krijgen')

Mijn vraag:
Ben ik verplicht op deze oproeping in te gaan?
Ik heb echt geen zin om daar gaan te zitten..
Hij doet maar wat 'm niet laten kan..
Het enige wat mij dwars zit, is de ganse uitleg die daarin staat, waarvan een aantal dingen echt niet correct zijn.
Ik heb veel zin om een brief naar de rechtbank te sturen, om mijn kant van het verhaal te laten horen. Niet om de adoptie te verhinderen, maar hij doet zich voor als een
heilig boontje, terwijl zijn aandeel in alles echt niet niks was. Het daar zelf gaan uitleggen, ik ken mezelf, gaat niet lukken.
Alleen vraag ik mij af welk nut zoiets zou hebben, buiten mss puur emotioneel voor mij..

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2011 22:10

U bent niet verplicht naar de zitting te gaan.

Als je je niet verzet tegen de adoptie heeft het ook geen zin om te gaan.

Je verhaal opschrijven en naar de rechtbank opsturen heeft enkel een emotionele waarde. De rechtbank moet enkel oordelen of ze de adoptie toestaat. Wat er in het verleden allemaal gebeurd is, is voor jou belangrijk, maar in de mate dat dit geen invloed heeft op de adoptie nu heeft de rechtbank daar geen boodschap aan.

Terug naar “Adoptie”