Ex gaat voor naamsverandering. Wat gebeurt er met onze zoon?

mamasnoopy
Topic Starter
Berichten: 1

Ex gaat voor naamsverandering. Wat gebeurt er met onze zoon?

#1 , 07 jun 2011 18:32

Hey,

Ik heb een vraagje, hopelijk kan iemand hier mij een beetje wijzer maken.
Beginnen bij het begin.
Mijn ex is in zijn kindertijd geadopteerd door zijn stiefvader. Na 25 jaar heeft hij nu zijn eigen vader teruggevonden, waarvoor ik voor hem blij om ben.
Nu hebben wij samen een zoontje waar hij al 6 jaar niet naar omkijkt. Ons zoontje heeft hij erkend, dus heeft hij de naam van mijn ex. (Die hij van zijn stiefvader heeft)
Nu dat hij zijn vader na zolang teruggevonden heeft, wil hij graag zijn adoptie laten opheffen. Wat ik ook begrijp langst zijn kant. Maar nu kreeg ik de vraag of hij onze zoon zijn achternaam ook zou kunnen veranderen naar de naam van zijn echte vader. Omdat dit zogezegd een mooi kado zou zijn voor zijn vader.
Hierbij ga ik niet akkoord.
Kan hij dit zomaar doen? Als hij zijn naam veranderd, veranderd dan de naam van onze zoon automatisch mee? En wat als de biologische vader en kind verschillende achternamen hebben?

Hopend op een beetje duidelijkheid verblijf ik met vriendelijke groeten
mamasnoopy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 jun 2011 10:47

“Art.354-1.De herroeping van de gewone adoptie kan om zeer gewichtige redenen worden uitgesproken op verzoek van de adoptant, van de adoptanten of van een van hen, van de geadopteerde of van de procureur des Konings...De herroeping uitgesproken bij beslissing overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand, maakt een einde aan de gevolgen van de adoptie vanaf deze overschrijving...”(Burgerlijk Wetboek).

De vroegere wijziging van naam als gevolg van de adoptie gaat voornoemde overschrijving van herroeping vooraf,zodat ze er niet door beëindigd wordt.

Bij naamsverandering op verzoek geldt :
“Art.8.Binnen vijftien dagen na de toezending of de terhandstelling van het afschrift van of het uittreksel uit het koninklijk of ministerieel besluit, schrijft de ambtenaar van de burgerlijke stand het beschikkende gedeelte van dat besluit in zijn registers over. De verandering van naam en de verandering van voornamen hebben gevolg op de dag van de overschrijving. De naamsverandering geldt vanaf die dag voor de minderjarige kinderen tot wie het verzoek is uitgebreid.
De naamsverandering geldt eveneens voor de kinderen geboren na de indiening van het verzoek...”(15 MEI 1987. - Wet betreffende de namen en voornamen).

Die naamsverandering van de vader wijzigt de naam van de meerderjarige kinderen niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”