Erfenisrecht

achiek41
Topic Starter
Berichten: 2

Erfenisrecht

#1 , 11 mei 2011 21:01

Een koppel is gehuwd.Uit het huwelijk is een wettige dochter geboren.
Een echtscheidingsprocedure wordt ingezet.
Tijdens de procedure eist de wettelijke vader dat de dochter zijn naam niet meer mag dragen.
Nadat de echtscheiding een feit is wordt de procedure ingezet.
Inmiddels is de vrouw opnieuw gehuwd en de dochter krijgt de naam van haar tweede echtgenoot.
Van wie kan de dochter erven?
Van haar adoptievader?
Van haar (wettelijke) vader?
Van Beide?
Of van niemand?
Hopelijk krijg ik een antwooord.
Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mei 2011 23:35

Heeft uw nieuwe echtgenoot uw dochter geadopteerd (volle adoptie) of gewoon zijn naam aan haar gegeven?

Justinianus
Berichten: 26

#3 , 13 mei 2011 23:30

De vraag moet hier inderdaad zijn over welke vorm van adoptie we hier spreken. Enkel de naamsverandering heft de staat t.o.v. de wettelijke vader niet op.

Het is zelfs zo dat de vader niet eens kan eisen om die naamsverandering door te voeren, tenzij hij niet langer meer de wettelijke vader is, en dit in het belang van het kind zou zijn. (Maar over dat belang heeft hij niet meer te oordelen indien hij geen vader meer is natuurlijk !!!)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 14 mei 2011 13:46

Indien de wettelijke ouder nog leeft , kan er slechts sprake zijn van gewone adoptie. De dochter kan van beide vaders erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Adoptie”