kleine adoptie

dreamer
Topic Starter
Berichten: 54

kleine adoptie

#1 , 17 mar 2011 11:45

geachte,

sedert een negntal jaar zorg ik voor mijn vriendin haar kinderen al, nu we zijn ook zolang samen ongeveer de oudste zoon is 13 jaar en wil mijn naam hebben en niet die van zijn vader doordat zijn vader mijn vriendin verlaten heeft toen hij acht maanden was is dit mogelijk en op welke manier moet ik dit aanvragen en in orde brengen

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 18 mar 2011 12:11

http://www.kindengezin.be/Themas/Adopti ... doptie.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 19 mar 2011 16:06

er er nog contact met vader, betaalt die alimentatie .....

Reclame

dreamer
Topic Starter
Berichten: 54

#4 , 23 mar 2011 07:34

geen contact meer met de vader en hij zou normaal alimentatie moeten betalen, maar de bedoeling is dat hij mijn achternaam wil hebben

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 14 mei 2011 15:07

Wat hij wil doet er momenteel niet toe.
Waren ze gehuwd dan is er een vader.
Niet gehuwd en hij draagt zijn naam dan is het kind erkend en heeft dus een wettelijke vader.
Hij moet alimentatie betalen maar deed hij dat doet hij dat nog en van wanneer niet meer?
Welke aktie is ondernomen om die verplichting af te dwingen.
Is hij ook de biologische vader?? of u... maar afhangend van een aantal antwoorden krijg je gewoon andere mogelijkheden.
Uw naam aannemen heeft financieel en legaal een boel wijzigingen tot gevolg
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 mei 2011 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Justinianus
Berichten: 26

#6 , 18 mei 2011 10:32

Uit Hoofdstuk II van de wet betreffende namen en voornamen : Verandering van naam en voornamen.
Art. 2 stelt : "Elke persoon die enigerlei reden heeft om van naam of voornamen te veranderen, kan daartoe aan de Minister van Justitie een met redenen omkleed verzoek richten."

Art.5 e.v. geven nog wat uitleg over de procedure, maar die moet je maar eens doornemen als je hiermee wil verdergaan...

Let op, dit blijft een GUNST die uitzonderlijk door de Koning wordt toegestaan, en geen recht dat je bezit ! M.a.w. je zal het goed moeten verantwoorden of je zal geen akkoord krijgen.

Wat men wel eens toestaat zijn namen als Dutroux veranderen omdat je daar bv. niets mee te maken wil hebben, ... Ook in uw geval zou het wel eens makkelijker kunnen zijn dat het kind de naam van de moeder kan krijgen dan uw naam... Dat wordt wel eens toegestaan als alle banden met de vader verbroken zijn, ongeacht of hij de wettelijke vader blijft.

In tegenstelling tot wat Fransiscus zegt, ben ik er van overtuigd dat, tenzij je via adoptie de zaken regelen zou, hij wel de wettelijke vader blijft. De stelling dat 'Uw naam aannemen heeft financieel en legaal een boel wijzigingen tot gevolg' kan dus wel eens foutief zijn als je deze weg neemt. Dan is het puur de naam die aangepast wordt, en daar stopt de verandering.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 18 mei 2011 22:53

Elke persoon gezien minderjarig zijn dat de ouders tot hiertoe.
Ik zeg toch niet dat hij niet de wettige vader zou blijven ... het gaat wel over een familienaam en dan moeten de ouders beslissen...
gezien gebrek aan elementen zie laatste 2 regels

Voeg er nu nog aan toe .... misschien best een advocaat raadplegen.

Terug naar “Adoptie”