adoptie meerderjarige

kittytje
Topic Starter
Berichten: 3

adoptie meerderjarige

#1 , 04 jan 2011 17:59

Ik ben meerderjarig en zou graag geadopteerd worden door mijn stiefvader omdat mijn wettelijke vader nooit heeft omgekeken naar mij en ik hem dus ook niet ken, terwijl mijn stiefvader al vanaf mijn 2 jaar voor mij zorgt. dus wil ik graag mijn stiefvaders naam krijgen waar kan ik daarvoor terecht en is dat een moeilijke procedure? Ik ben ondertussen wel al gehuwd, blijft dit dan allemaal wettelijk als mijn naam verandert als mijn stiefvader mij adopteert?

ik heb geen enkel idee waar ik moet beginnen dus wat kan ik het best doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 04 jan 2011 18:11

jullie kunnen de "gewone" of kleine adoptie aanvragen. Vermits je meerderjarig bent moet je biologische vader daar geen toelating voor geven.
Je erfrecht mbt je biologische vader blijft wel bestaan. Wat je naam betreft: je kan in dit geval je eigen familienaam laten voorafgaan door de naam van je adoptievader. Dan heb je wel een lange dubbele naam. Maar dat is wel de minst dure en makkelijkste procedure. (en in het dagelijks gebruik alleen het eerste deel van je familienaam tge gebruiken: dus die van je adoptievader)
Je kan in dit geval ook erven van je adoptie-vader en je bent dan ook onderhoudsplichtig voor hem als hij ooit behoeftig zou worden.
Normaal gezien zal je wel als je erft van je adoptievader hogere successierechten moeten betalen dan eigen "volle" kinderen. Maar er is een oplossing: als je kan bewijzen dat er een zorgouder-kind relatie van minstens 3 jaar tussen jullie bestaan heeft, (en dat is het geval) zal je vallen onder de successietarieven zoals eigen kinderen.

Na de toekenning van een gewone of kleine adoptie, kan je eventueel nog een aanvraag indienen voor een volle adoptie. Maar in jouw geval is het voldoende denk ik een gewone adoptie te vragen en het bewijs relatiezorgouder/kind te laten akteren (hoe lang jullie samengewoond hebben op 1 domicilie)

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 04 jan 2011 18:24

Op het notarishuis bij u in de buurt kan je gratis een folder afhalen die je stap voor stap de te volgen procedure uitlegt.

Je kan kan deze ook terugvinden op de site van het ministerie van justitie.

Reclame

kittytje
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 04 jan 2011 18:51

jullie kunnen de "gewone" of kleine adoptie aanvragen. Vermits je meerderjarig bent moet je biologische vader daar geen toelating voor geven.
Je erfrecht mbt je biologische vader blijft wel bestaan. Wat je naam betreft: je kan in dit geval je eigen familienaam laten voorafgaan door de naam van je adoptievader. Dan heb je wel een lange dubbele naam. Maar dat is wel de minst dure en makkelijkste procedure. (en in het dagelijks gebruik alleen het eerste deel van je familienaam tge gebruiken: dus die van je adoptievader)
Je kan in dit geval ook erven van je adoptie-vader en je bent dan ook onderhoudsplichtig voor hem als hij ooit behoeftig zou worden.
Normaal gezien zal je wel als je erft van je adoptievader hogere successierechten moeten betalen dan eigen "volle" kinderen. Maar er is een oplossing: als je kan bewijzen dat er een zorgouder-kind relatie van minstens 3 jaar tussen jullie bestaan heeft, (en dat is het geval) zal je vallen onder de successietarieven zoals eigen kinderen.

Na de toekenning van een gewone of kleine adoptie, kan je eventueel nog een aanvraag indienen voor een volle adoptie. Maar in jouw geval is het voldoende denk ik een gewone adoptie te vragen en het bewijs relatiezorgouder/kind te laten akteren (hoe lang jullie samengewoond hebben op 1 domicilie)

oké bedankt voor de informatie
liefst zou ik wel volledig de aam wegdoen van mijn biologische vader maar dan wordt het waarschijnlijk veel ingewikkelder

kittytje
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 04 jan 2011 18:52

Op het notarishuis bij u in de buurt kan je gratis een folder afhalen die je stap voor stap de te volgen procedure uitlegt.

Je kan kan deze ook terugvinden op de site van het ministerie van justitie.

oké bedankt, zal daar dan eens kijken.

an59
Berichten: 82

#6 , 28 sep 2012 18:43

is het de bedoeling dat hij voor uw zorg of geld ook als jij voor hem zorgt en samenwoont 3 jaar

Terug naar “Adoptie”