adoptie/vader geeft zoon op

Tattie
Topic Starter
Berichten: 158

adoptie/vader geeft zoon op

#1 , 14 nov 2006 20:50

effe situatie schetsen....
samenwonend met samenlevingscontract...zwanger...vader erkend zoon...zoon net geen jaar als we uiteen gaan...alles word zonder advocaat met vrederechter geregeld...allimentatie en sparen (doet em nie) te betalen door vader...moeder krijgt volledig hoederecht...vader elke zaterdag bezoekrecht (van 9 tot 19h)...betalen doet em als het past, geen vaste datum, sparen doet em niet... het is geleden van 2/7/05 dat hij om zn zoon geweest is...nooit belt hij, enkel een sms van hoe ist op de dag dat hij all gaat storten... deze week 2 sms... als ik wil dat hij zoon opgeeft en hij mijn achternaam krijgt zodat hij nooit meer in ons leven moet voorkomen (lees= geen allimentatie meer moet betalen) dan moet ik het maar zeggen... nja ik zou nie liever willen nr de toekomst toe...als hij toch niet nr zoon omkijkt... dus ik sms terug, vr mij ok, als je dat wilt zet dat op papier ondertekend dat en stuur het me aangetekend op, ik doe dan al het nodige....als hij dat opstuurt ga ik sowieso nr mn advocaat..maar ondertussen wil ik wel al wat meer info...
kan dit zomaar? moet ik dan mijn zoon adopteren? welke rechten / plichten heeft hij dan nog tov zn zoon? kan ik na adoptie/naamsverandering nog de achterstallige allimentatie (sparen) vorderen + interest (gaat toch al over een kleine 1000 euro)...
en hoe zit dan dan met kindergeld...ik weet dat ook al zijn we uiteen zolang de biologische vader leeft komt het van hem. maar als em mijn, naam krijgt komt dat dan van mij? en wat met erfenisrechten van zn vader enz....
alle info hieromtrent is zeer welkom alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 nov 2006 12:00

?Art.330.? 1...De erkenner en zij die...zijn echter alleen gerechtigd de erkenning te betwisten, indien zij bewijzen dat aan hun toestemming een gebrek kleefde...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De vader die zijn zoon erkende is dus niet gerechtigd die erkenning te betwisten (of er afstand van te doen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Adoptie”