Vaderschap afnemen???

Angelique.H
Topic Starter
Berichten: 2

Vaderschap afnemen???

#1 , 29 okt 2010 19:21

Hallo,

Sorry voor het laaaaaaaaaaaaaange verhaal:

Ik ben een mama van 2 kinderen, een zoon van nu 10 jaar en dochter van 9 jaar. Mijn ex en ik zijn uit elkaar sedert 2004. Toen we uit elkaar gingen, heb ik geen drama gemaakt van bezoeksrecht. Mijn ex mocht ze volgens de papieren om de 14 dagen een weekend komen halen. Waarom zo weinig zal je zeggen? Wel, toen we samen waren was hij nooit thuis, altijd uitgaan en opvoeding was allemaal voor mij. Wanneer ik ging werken keek mijn schoonmoeder naar de kinderen. Ik ben van hem weggegaan omdat hij veel dronk en ten opzichte van mij heel agressief was. Nooit ten opzichte van de kinderen. Toen we keken voor bezoeksrecht was dit meer voor mij schoonmoeder bedoeld dat ik dit deed. Ik was haar dankbaar dat, wanneer we nog samen waren, ze altijd op haar kleinkinderen lette wanneer ik uit werken was. Toen we uit elkaar gingen ben ik weer in de streek van mijn ouders gaan wonen en dat was aan de kust. Mijn schoonouders woonden in Kortrijk. Dus dan hadden we geregeld dat zij hen kwamen halen om de 2 weken en ik dan er weer achter ging. De regeling ging goed met mijn schoonouders. Wanneer mijn schoonouders de kinderen eens extra vroegen voor een feest ofzo dan liet ik dit meestal toe. We hadden er nooit geen ruzie over of eender iets. Nu is mijn schoonmoeder meer dan een jaar geleden gestorven aan kanker dat ze 10 maanden voordien ontdekt hadden. Mijn kinderen gingen vanaf haar ziekte daar niet meer gaan slapen omdat mijn schoonmoeder dit zo wilde en ik maar al te goed begreep. Ik ging echter wel met hen om de 2 weken op bezoek bij mijn schoonmoeder zolang ze leefde. Mijn ex heeft in die 6 jaar 2 x achter de kinderen gekomen en dat was omdat mijn schoonmoeder bv niet op tijd kon geraken bij mij maar dan zette hij ze af bij mijn schoonouders. Mijn ex heeft geen woonplaats, geen adres, heeft nog nooit iets betaald voor de kinderen zoals sport of eender iets. Mijn ex moest normaal een minimum aan onderhoudsgeld betalen voor de 2 kinderen en dat was 40 euro per maand/ per kind. Ik vroeg niets omdat ik schrik had voor ruzie maar doordat hij via een advocaat bezoeksrecht aanvroeg, wat hij al kreeg zonder advocaat van mij, moest hij minimum betalen aan onderhoudsgeld. Hij heeft daar nog nooit iets van betaald maar ik vraag er ook nooit achter omdat ze toch nooit gingen. Mijn ex slaapt bij zijn vader in huis maar mag daar zijn adres niet zetten want tussen vader en zoon gaat het niet goed. Mijn ex maakt overal schulden en leent bij jan en alle man geld. Een lange tijd geleden toen mijn schoonmoeder gestorven is, zijn de kinderen eens bij mijn schoonvader een weekend gaan slapen en de dag met mijn schoonvader vonden ze leuk maar toen moest mijn schoonvader weg en heeft toen mijn ex gevraagd om naar de kinderen te kijken. Blijkbaar heeft mijn ex uren met hen op café gezeten, thuis zitten wenen en zitten zeggen tegen hen dat hij depressief is en ze mist en het jammer vindt dat ik de kinderen afneem van hem. Terwijl mijn ex zelf bijna nooit belt om te vragen hoe het met de kinderen zit. Hij belt soms 6 maanden niet zoals een tijd geleden. Hij had 6 maanden niet gebeld en belt dan opeens op de dag dat mijn dochter jarig is en dan denk je dat hij belt om een gelukkige verjaardag te wensen maar was gewoon om te zeggen dat een vroeger gezamelijke vriend gestorven was. Als hij al eens belt dan belt hij 's avonds laat en stom dronken. Vorige week ben ik speciaal met de kinderen naar Kortrijk gereden voor de kinderen hun opa te laten bezoeken die nu ook heel ziek is en had mijn ex gevraagd te komen zoals ik meestal doe. Wie was niet komen opdagen, mij ex natuurlijk. Hebben daar 4uren gezeten. 'S avonds belt hij dan om te zeggen dat hij het niet wist en zegt tegen de kinderen dat ik niets heb laten weten terwijl ik het smsje nog heb. Toen ik bij mijn schoonvader was, zei mijn schoonvader dat ik het speelgoed mocht meenemen dat daar stond omdat de kinderen nu toch niet veel kunnen komen en mijn schoonvader verhuisd. Toen ik op de kinderen hun kamer ging, zag ik dat het bed beslapen was en er lag vanalles van medicatie zoals valium en temesta enz... Toen ik mijn schoonvader vroeg wat dit was, zei hij dat die van mijn ex waren en hij ze steelt van schoonvader enz. Mijn schoonvader heeft schrik van zijn eigen zoon en laat hem daar gewoon slapen voor geen problemen te hebben. Mijn ex heeft ook de spaarpot van de kinderen geplunderd die bij mijn schoonvader stond. Blijkbaar heeft mijn ex nu ook met Justitie te maken en staat met voorwaardelijk en zoekt politie hem constant. Ik zou niets liever willen dat mijn kinderen een papa had die naar hen omkijkt en met hen bezig is en geïnteresserd is in hen. Heb hem al vaak gebeld om te komen kijken als mijn dochter turnt of zoon voetbalt. Vorig zomer hadden we zelfs afgesproken dat hij ze 4 dagen kwam halen samen met mijn schoonvader maar hij heeft de dag voordien afgebeld. Mijn ex belt nu opeens na 6 jaar dat hij de kinderen wil komen halen voor zijn weekend. Toen ik zei dat ik daar niet echt mee akkoord was omdat we dit weekend iets te doen hadden en ik nu hun leven niet zomaar kan omgooien omdat hij opeens daar zin in heeft, werd hij boos en dreigde ze te komen halen want hij had rechtelijke papieren. Sorry voor mijn lange verhaal maar mijn vraag is: kan hij zomaar komen opzetten en de kinderen eisen? Ik heb mijn kinderen zo veel mogelijk gesteund en nooit slecht over hun vader gepraat omdat ik vind dat ze te jong zijn voor de waarheid. Toen hij gebeld had en boos was, had ik gezegd dat hij nu niet zomaar de kinderen kan eisen wanneer hij maar wil en ik ze eigenlijk niet wil meegeven door de manier waarop hij leeft. Drank, drugs en temprament niet goed is voor kinderen. Hij werd eerst heel boos maar toen kalm en vroeg dan eerste keer zelf om de kinderen dus gaf ik hen de telefoon, begint hij tegen de kinderen dat ze niet mogen komen van mij en hij ze daarom al die jaren niet ziet. Ik was toen echt boos omdat ik altijd veel had geprobeerd contact tussen vader en kinderen te behouden. Nu zeggen kinderen ook nog eens dat ze liever niet gaan maar dat ze niet willen dat hij boos op mijn wordt en schrik hebben dat hij anders naar zee zal komen om hier ruzie te maken. Ik heb een relatie van drie jaar en ik verwacht een baby met mijn vriend. Mijn kinderen zien hem als papa omdat hij ze behandeld als de zijne. Zij zien hem graag en hij hen ook. Zou ik mijn ex zijn hoederecht kunnen afnemen? Klinkt cru maar ik heb schrik dat hij ze zal mogen komen halen al is het meer voor een dag en nu ik die pillen zag liggen, heb ik schrik als hij met hen in auto rijdt onder invloed van alcohol en pillen er iets zal gebeuren. Ik wil mijn kinderen niet afstaan. Il wil inderdaad zijn rechten afnemen omdat ik vind dat hij lang genoeg de tijd had om hem te bewijzen en heeft het nooit gedaan. Kan ik zijn rechten afnemen zonder dat hij het wilt?????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 29 okt 2010 19:39

Hoe weet hij dat het zijn weekend is. dat om te beginnen.
Heeft hij het vonnis bij als hij komt en kan hij dat bewijzen?
Heeft hij nog broers of zussen...

Wel : om te beginnen kan je aangifte bij de politie doen dat uw ex het omgangsrecht niet opvolgt. Politie zal hiervan een melding maken geen PV want het niet komen halen is niet strafbaar.
Langs de andree kant bewijst u wel zo dat u WEET dat het zijn WE is. Als u dat weet na bereken van de startdatum in het vonnis over al die jaren heen ... jan je dat wel melden ... je hoeft niet aan uw ex te zeggen dat hij dan bv het foute WE heeft. U kan rustig blijven aangifte doen.
Tevens kan je hem dagvaarden voor het niet betalen van de alimentatie ( je kan hier 5 jaar voor teruggaan). DAT is wel een strafbaar feit en na verloop van tijd zal hij hiervoor veroordeeld worden.

Als hij gaat aangifte doen bij politie ... hij heeft zegt u geen adres wel politie zal hem vermoedelijk wel eens doro hun systeem trekken en zeker als hij al AACB staat dus zonder gekend adres ... dan zullen er ook wle wat ' signaleringen ' over andere feiten instaan. Vermoedelijk heeft hij dan al niet veel zin om verder te gaan.

Als u dat allemaal niet zou doen -- toch goed overwegen want u geeft heel veel juridische wapens uit handen ALS hij werkelijk naar de rechtbank stapt vb via een pro deo advocaat rechtstreekse dagvaarding en zijn de klachten voor de juiste data een advocaat kan dat vlug nazien DAN bent u de slechte moeder ... dus opletten

Als hij naar de politie zou stappen voor aangifte dan ben je heel verwonderd - dat hij zich zal vergist hebben van datum, trouwens hij komt nooit om de kinderen en gezien nooit komen dan ook niet wil zeggen dat u steeds thuis moet blijven. Trouwens staan er geen uren un het vonnis. rechtbank aanvaard periode van 15' afhaaltijd dus laat ons zeggen vanaf 10 uur wel ol 10.30 moet u niet meer thuis zijn. Ander argument dat hij op enkelvoudige vraag de kinderen steeds mag zien. Ander argument gezien zijn levensloop en feit dat schoonouders geen oog in zeil kunnen houden en hij nu plots bij u thuis staat geef ik de kinderen niet mee. Tevens wenst u dat het eerst langzaam aan gaat vb enkele uren in de buurt en dan pas een ganse dag.
Nog een argument naar waar gaat hij met de kinderen in het vonnis zal wel staan huis bed kamers en gescheiden slaapkamers voor de kinderen.

Begin met het vonnis eens grondig te lezen ... U hoeft hem van het vonnis niet in kennis te stellen noch dient u aan hem een copie te geven ... laat hem dat rustig allemaal zelfs uitvissen.
Indien nog vragen laat maar komen

Angelique.H
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 okt 2010 20:08

@farnciscus:

Ik heb het vonnis bij mij thuis maar ik zou belange niet weten wanneer zijn weekend is want met mijn schoonouders was dit heel los en niet echt volgens de papieren. Was wel ongeveer om de 2 weken maar vakantie regelden we zo hoe het uitkwam. Ik zou zelf moeten uitrekenen. Volgens mijn schoonvader heeft mijn ex die papieren niet meer. Maar ik hoorde van mijn vriend dat hij die kan opvragen ofzo.
Nu, Ik denk ook na over de kinderen hun toekomst en ik zeg nu niet dat er iets met mij gaat gebeuren maar je weet nooit dan zou ik willen dat mijn kinderen hun leven blijven behouden zoals nu en mijn vriend zegt zelf dat hij geen leven zonder hen zou kunnen voorstellen. We wonen ook wettelijk samen en verwachten samen nog een broertje voor de kinderen. Mijn kinderen worden ook als eigen kleinkinderen bekeken door de ouders van mijn vriend. Mijn vriend heeft ook broers en een zus die ook kinderen hebben. Iedere zondag komen we samen en tussen al de kleinkinderen klikt het. Mijn kinderen en hun "stief" neefjes en nichtje zien mijn kinderen als familie. Geen onderscheid. Ze komen ook vaak bij ons slapen en zij bij hun neefjes en nichtje.
Ik heb met mijn schoonfamilie van nu en mijn "ex" schoonvader verteld dat we praten over vaderschap afnemen en kijken voor adoptie door mijn vriend naar mijn kinderen toe. Allebei positief en zeggen dat we dit moeten doen. Mijn schoonfamilie vinden dat ik dit moet doen omdat ze niet zou willen, als er nu iets zou gebeuren met mij, ze haar klein kinderen niet meer zou zien en ze evenveel recht hebben op alles als haar eigen kleinkinderen. Mijn ex-schoonvader vond het ook een goed idee omdat hij vind dat ze nu het leven hebben dat ze verdienen.
Wat dit alimentatie betreft: Ik hoef het geld niet. Omdat mijn vriend en ik ze opvoeden en ze niet te kort hebben. Ik vind het gewoon weer een bewijs dat hij er niet is voor hen en ook niets van hulp biedt.

Ik wil gewoon voor ik de stappen zet dat ik van alles op de hoogte ben.

Alvast bedankt voor de reactie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 30 okt 2010 10:36

Vonnis opvragen ja dan moet hij naar de juiste griffie gaan .. met een minimum aan gegevens en dan nog betalen voor het afschrift.
Kans dat hij dat gaat doen is vermoedelijk al niet zo groot.

Hij kan naar een advocaat stappen ... of naar de sociale dienst met als gevolg dat KwI politie erbij betrokken wordt - bij een advocaat zal hij moeten betalen....vermoedelijk ook voor hem een moeilijke piste. Wat er in WERKELIJKHEID met de schoonouders wordt afgesproken heeft niks te maken met het vonnis voor de ex telt alleen de wijze van omgangsrecht zoals het vonnis voorschrijft. Dat is uw recht ... maar HIJ moet bewijzen dat u de kinderen niet wil meegeven. Als uzelf al uitrekent van startdatum x dan weet u de juiste data al. ... ga ook eens als u in het Antwerpse woont naar een juridisch infopunt waar advocaten gratis een eerste advies geven. Adressen te bekomen op het justitiehuis en vredegerecht.. daar kunnen ze u misschien ook al helpen ( 5 de WE ends en verloven en schrikkeljaren kunnen de telling in de war sturen). Eens dat je het systeem doorhebt kan je verder.
Uw argument is ... ja na zoveel jaar weet ik het ook niet meer ... tot zie vorige posting.
Je mag NOOIT weigeren aan de kinderen om hun vader te zien en te bezoeken. Je mag nu WEL voorwaarden eisen gelet op de lange periode en het gebrek aan verantwoordelijkheid tgo de kinderen. Dus uiteindlijk kan je jeugdrechter vragen voor een periode het bezoek in een veilige ruimte te laten gebeuren enz enz
Het feit dat hij ze niet komt halen is een argument om voor de tijd toch bij u een wijziging onderhoudsgeld te vragen. .. weer een drukkingsmiddel ... tenslotte het is geld voor het levensonderhoud ne opvoeding van ZIJN kinderen.

Tope
Berichten: 916

#5 , 30 okt 2010 12:30

Hier vind je de contactgegevens van alle justitiehuizen in Vlaanderen:

http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijtje
Berichten: 755

#6 , 22 nov 2010 17:44

Het is inderdaad zo, dat wanneer u komt te overlijden, de kinderen naar uw ex gaan (normaalgezien) en uw nieuwe partner heeft dan juridisch gezien niet veel in handen om de kinderen nog te zien, laat staan ze bij zich te kunnen houden. Ik denk wel dat op alle regels uitzonderingen zijn, maar hoe en wat dat weet ik niet.

Ik vind het wel zeer erg voor de kinderen dat hun papa zo'n leven leidt.

Dat hij geen adres heeft houdt in dat hij de kinderen nu geen volledig weekend kan meenemen. Hij kan ze in feite enkel bezoeken of er een dagje mee op uit trekken. Het is aan hem om de nodige stappen te ondernemen en een adres te vinden en te zorgen dat de kinderen de basisbehoeften krijgen (onderdak, eten, warmte, kleding ...) maar u mag niet weigeren dat hij de kinderen ziet zolang hij gezag over hun heeft.

Ik vraag mij in zulke gevallen altijd af of het mogelijk is om aan de rechter te vragen om een soort begeleiding op te leggen aan zulke ouders (in dit geval de papa, die zijn leven niet in de hand heeft), in het belang van de kinderen. Maar vermoedelijk reikt mijn fantasie weer iets te ver.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 29 nov 2010 18:21

Klopt kan zeker gevraagd worden. Best via advocaat.
Gezien hij echter geen adres heeft .. nooit betaald heeft... wat mij betreft zou ik toch wat druk gaan uitoefenen.
Wat ook kan is dat uw vriend de kinderen adopteert.
Doe daar ook eens navraag naar OCMW sociale dienst .. kan u naar de goede info adressen sturen

Terug naar “Adoptie”