Kind in 3e relatie erkennen/adopteren

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

Kind in 3e relatie erkennen/adopteren

#1 , 16 aug 2010 18:26

Beste,

ik heb reeds gezocht hier op het forum, maar vind niet meteen een volledig antwoord. Ik weet ook niet of ik overal de juiste termen gebruik, maar ik hoop dat jullie het begrijpen:

Mijn verloofde heeft een kind van 6 jaar uit een relatie waarbij het een 'ongelukje' was. De biologische vader heeft zijn kind nooit erkend.
In een 2e relatie heeft de toenmalige partner het kind erkend als zijn kind. Maar deze relatie is reeds ruime tijd op de klippen gelopen en de partner is er dus ook niet meer, noch voor mijn verloofde, noch voor het kind. Wel kunnen we nog in contact komen met hem als we dat willen.

Nu hebben mijn verloofde, ik en ons kindje reeds enige tijd een gelukkig gezinnetje. Nu zou ik uiteraard graag ons kindje zelf erkennen en hem volledig adopteren.

Welke stappen moeten wij ondernemen tov. van de vorige partners en voor onszelf om dit waar te kunnen maken?
Verandert het feit dat wij gaan trouwen iets aan de zaak?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 16 aug 2010 18:34

wil U beide kinderen erkennen en adopteren? of slechts ééntje?

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 16 aug 2010 19:17

Ja sorry voor de verwarring, maar er is maar 1 kind. Ik spreek over ons kindje omdat ik hem bezie als mijn zoontje, maar het gaat hier over één en hetzelfde kind, namelijk dat van mijn vrouw.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 aug 2010 11:27

Art.319.Wanneer het vaderschap NIET vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317(huwelijk), kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.Art.329.Zo het kind wordt erkend door meer dan één persoon van het zelfde geslacht,heeft alleen de eerste erkenning gevolg zo lang ze niet is vernietigd.”(Burgerlijk Wetboek).

‘In een 2e relatie heeft de toenmalige partner het kind erkend’ houdt in dat ALLEEN die eerste erkenning gevolg heeft zo lang ze niet is vernietigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#5 , 19 aug 2010 16:58

Bedankt voor Uw antwoord.

We zijn langs het districtshuis geweest, maar zij zeggen dat dit via de rechtbank zal moeten gaan.

Is dit de enige oplossing en dus via advocaat? Want de persoon in kwestie maakt geen bezwaar om de erkenning te vernietigen. Niet via notaris of ambtenaar van burgelijke stand?

Bedankt!

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 21 aug 2010 12:52

Neen -- adoptie is een zaak voor de rechter gezien het een hoeksteen is van onze maatschappij - nl afstamming en erfenis. -naamgeving
U zal gezien de problematiek best een advocaat nemen of u moet in uw familie iemand hebben met een gedege kennis van adoptierecht en of zelf over gedegen zenuwen beschikken en in publiek rechtzaal kunnen opkomen voor uw rechten. (familielid kan niet mee om u bij te staan- jeugdrechtbank)
Begin met zoeken via zoekmachine met woorden adoptie en erkenning - ook via dit forum is er door aan aantal al duidelijk op geantwoord - je zal diegene die weten waarover ze spreken er wel uithalen vb j.demoor vandebos lex enz
Er zijn 2 typen van adoptie de volle en de gewone - dat heeft allemaal te maken met de (bloed)banden ie ofwel blijven bestaan ofwel verdwijnen.
Stiefouderadoptie is van toepassing bij niet-hetero koppels (homo en lesbisch)

Soms weten de advocaten- rechters en adoptieorganisatie het ook niet duidelijk - vorige maanden nog meegemaakt. Ter zitting werd door de 'nieuwe ouders nog enkele zaken verduidelijkt (verschil volle en gewone adoptie) gewezen op een artikel - reactie advocaat van de minderjarige en de rechter - o kan dat ook zo -ja dat kan... wel dan is het toegestaan.

districtshuis ... dus Antwerpen --- daar wordt na x maanden het vonnis ingeschreven en pas DAN is het definitief. ( x kan varieren als plaats geboorte verschillend is van plaats wonen)

U zal wel beiden een adoptietraject moeten uitvoeren.
http://www.kindengezin.be/Themas/Adopti ... doptie.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Adoptie”