adoptie (stief)dochter

marwi
Topic Starter
Berichten: 1

adoptie (stief)dochter

#1 , 21 mei 2010 19:59

Hallo,

Mijn (stief) dochter van 16 jaar wil zich laten adopteren door mij.

Haar biologische vader heeft al zekers 5 jaar geen belang meer in haar getoont , en zij ook niet echt meer in hem.

Kan zij zich zonder toestemming van haar biologische vader laten adopteren door mij.

Graag zouden wij wat info en tips omtrent dit willen hebben.


mvg. marwi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 mei 2010 10:25

“Art.348-3...Wanneer de afstamming van een kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vaststaat,moeten BEIDEN in de adoptie toestemmen...Art.348-11.Ingeval een persoon die overeenkomstig de artikelen 348-2 tot 348-7 in de adoptie moet toestemmen, dit weigert te doen, kan de adoptie op verzoek van de adoptant...toch worden uitgesproken indien de rechtbank van oordeel is dat de toestemming op onverantwoorde wijze is geweigerd. Wanneer evenwel de vader of de moeder van het kind weigert in de adoptie toe te stemmen, kan de rechtbank...de adoptie pas uitspreken wanneer na een grondig maatschappelijk onderzoek gebleken is dat deze persoon zich niet meer om het kind heeft bekommerd of de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het kind in gevaar heeft gebracht.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wirwar
Berichten: 62

#3 , 03 jun 2010 19:49

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 18 sep 2011 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wirwar
Berichten: 62

#4 , 01 okt 2010 13:12

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 18 sep 2011 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

DolceVita
Berichten: 84

#5 , 01 okt 2010 13:28

Wil je het kind van je partner adopteren, dan spreken we van een stiefouderadoptie. Ook holebi-koppels waarbij de mee-moeder het kind van de biologische moeder adopteert, vallen onder deze groep aangezien er geen juridische afstammingsband bestaat tussen het kind en de mee-moeder.

De aanmelding gebeurt via de Vlaamse Centrale Autoriteit. De procedure verschilt niet wezenlijk van een andere adoptieprocedure. De adoptant volgt een voorbereiding. Ook al zorg je reeds lang voor het kind, toch is het bij wet verplicht om over een attest van voorbereiding te beschikken.

In het geval van een stiefouderadoptie is het niet aangewezen om hetzelfde voorbereidingsprogramma te volgen als kandidaat-adoptanten die een vreemd kindje adopteren. De voorbereiding bestaat uit een aangepaste module voor stiefouders. Inschrijven voor het voorbereidingsprogramma kan via het aanmeldingsformulier binnenlandse adoptie (81 kb). In principe heeft enkel de adoptant een attest van voorbereiding nodig. De voorbereiding mag door beide gevolgd worden, maar dat is niet noodzakelijk. Je kan best op je aanmeldingsformulier al melden of je alleen of met twee zal deelnemen. Van zodra je bij de Vlaamse Centrale Autoriteit bent aangemeld, wordt dit doorgegeven aan het centrum dat de voorbereiding organiseert. Vragen over je inschrijving kan je richten tot eva.vorming@telenet.be.

Van zodra je beschikt over het attest van voorbereiding, kan je een verzoekschrift indienen bij de griffie van de jeugdrechtbank. De jeugdrechter zal al dan niet een maatschappelijk onderzoek bevelen. Wanneer er al een sociale en affectieve band bestaat tussen de adoptant en het kind, kan de jeugdrechter eventueel beslissen dat een maatschappelijk onderzoek niet meer nodig is.

gaellevdd
Berichten: 1

#6 , 19 mar 2015 11:51

Lieve mensen,

Sorry als mijn berichtje hier niet hoort.

Ik ben Gaëlle Vandierendounck, master Handelswetenschappen. Voor mijn thesis over nieuw samengestelde gezinnen ben ik nog op zoek naar meer dan 400 respondenten die mijn enquête willen invullen tegen het eind van deze maand (maart 2015)

Ik zoek: ouders in nieuw samengestelde gezinnen, hoe de samenstelling van het gezin is maakt niet uit.
Een nieuw samengesteld gezin is een gezin waarbij er minstens 1 kind is uit een vorige relatie van minstens één van de partners.

De enquête duurt slechts 4-5 minuutjes en kan anoniem ingevuld worden.
https://ugenthabe.az1.qualtrics.com/SE/ ... kSzxgb83xr" onclick="window.open(this.href);return false;

Nederlandse plusouders kunnen eventueel de postcode 8400 gebruiken.

Indien jullie nog andere nieuw samengestelde gezinnen kennen, stuur gerust mijn link door :)

BEDANKT!

fieke0509
Berichten: 188

#7 , 19 mar 2015 11:52

Uw post hoort idd niet in dit topic. Nogal onbeleefd trouwens ook.

duma
Berichten: 2871

#8 , 19 mar 2015 13:18

En in die andere 20 topics ook niet!

Maak gewoon zelf één nieuwe topic aan, er zullen veel meer mensen reageren ...

Terug naar “Adoptie”