Adoptie hond uit asiel: Hond blijft eigendom van asiel?

Jennifer_1974
Topic Starter
Berichten: 20

Adoptie hond uit asiel: Hond blijft eigendom van asiel?

#1 , 29 jan 2010 18:37

Ik heb een vraag ivm mijn asielhond, ik vond niet direct het juiste onderdeel, daarom plaats ik het maar hier?

Ik heb een hond uit het asiel, en ik kreeg van het asiel de info mee dat de hond heel zijn leven eigendom blijft van het asiel.

Nu heb ik van mijn dierenarts gehoord dat een asielhond na 6 maanden eigendom wordt van de persoon die ervoor zorgt.

Nu vraag ik mij af wat de wetgeving is hieromtrent (in België).

Er werd bij de overdracht van de hond wel een document getekend waarin vermeld stond dat het asiel eigenaar blijft van de hond etc., maar persoonlijk stel ik mij vragen bij dit contract, mocht er wetgeving omtrent de eigendomsoverdracht van een hond bestaan, dan is deze toch superieur aan de bepalingen in het contract?

Ik zou graag officieel eigenaar zijn van mijn honden, ik zorg ervoor, ik steek er heel veel liefde en geld in, en wil zeker altijd volle eigenaar zijn van mijn hond.

alvast bedankt voor eventuele reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 29 jan 2010 18:57

U hebt een contractuele verbintenis met asiel en die kan u na getekend niet wijzigen.
Asielen hebben van de overheid subsidies en (meestal) worden hier ook voorwaarden gesteld qua opvang en doorgeven en verzorging.
Mocht het niet goed gaan heeft asiel en politie een iets betere poot om dadelijk op te treden.

De hond is geen gevonden of verloren voorwerp - wel een voorwerp volgens de wet -
Kan verloren zijn en dan is hij automatisch eigendom van de gemeente = wettelijke regeling en dus zodoende onstaat bovenstaande redenering.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 29 jan 2010 19:17

Ik heb een poes uit het asiel gehaald en dat is ondertussen 12 jaar geleden. Ik herinner mij de verkoopovereenkomst (die ik misschien nog heb maar weet niet waar) waarin iets stond in de trant van 'het asiel heeft ten allen tijde recht om het dier te komen controleren en bij vaststelling van slechte verzorging het dier terug in beslag te nemen' (weet dus niet meer de juiste formulering).

Dit doen ze om zich in te dekken tegen malafide adoptanten, er zijn immers talloze foute redenen denkbaar waarom iemand een dier uit het asiel zou halen.
In praktijk gebeurt er niets, ze zijn al blij dat ze een dier hebben kunnen plaatsen en ze hebben middelen en ruimte te kort voor alle vierpotige verstotelingen van onze samenleving. Bij honden is de situatie iets minder schrijnend dan bij katten, maar toch...

Ik zou me dus niet te veel zorgen maken, je zal waarschijnlijk nooit nog iets horen van dat asiel.
De enige raad die ik je kan geven is: blijf goed voor je hond zorgen en zorg dat er geen nageslacht van komt want uiteindelijk belast dat de asielen weer meer :cry:

Nog veel plezier met je asielhond.

Reclame

Terug naar “Adoptie”