adoptie ongedaan maken

aphrodite
Topic Starter
Berichten: 1

adoptie ongedaan maken

#1 , 11 dec 2009 16:13

hoi ik heb eigelijk twee vraagjes .
mijn moeder heeft me altijd verteld dat we gewettigd zijn door adoptie (maar moeder liegt veel )ik ben 35 jaar en het zou ongeveer een 28 jaar geleden gebeurd zijn die adoptie
nu is mijn broer overleden en vragen we ons af op onze geboorte aktie van de drie oudste staat nog onze vroegere naam dus niet de naam van onze geadopteerde vader .kan dit ?
hoe kunnen we te weten komen wat voor adoptie het was en kunnen we die ongedaan laten maken ?

lieve groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 dec 2009 10:52

Ik ga ervan uit dat het om GEWONE adoptie gaat.

“Art.353.§ 1.De adoptie verleent aan de geadopteerde in plaats van zijn naam, die van zijn adoptant of bij gelijktijdige adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden, die van de man. <W>...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek=vroeger art.358 B.W.).

Uw adoptie viel ongetwijfeld onder toepassing van de vroegere wetgeving. Vraag aan de bevolkingsdienst van de gemeente waar u ten tijde van adoptie woonde inzage of afschrift van de akte van adoptie.

“Art.354-1.De herroeping van de gewone adoptie kan om zeer gewichtige redenen worden uitgesproken op verzoek van de ...geadopteerde...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”