Opgeven vaderschap door ex en adoptie nieuwe vriend?

kaat1982
Topic Starter
Berichten: 1

Opgeven vaderschap door ex en adoptie nieuwe vriend?

#1 , 25 nov 2009 10:08

Hallo,

Ik ben in 1999 moeder geworden van een flinke dochter.Mijn partner, haar vader heeft haar toen erkend.
Na enkele maanden zijn wij uit elkaar gegaan en is er via de jeugdrechtbank een bezoeksregeling en onderhoudsregeling voor haar getroffen.
Ikzelf heb iemand anders leren kennen en sindsdien zijn wij samen (9jaar). Hij zorgt enorm goed voor mijn dochter, en behandeld haar als zijn eigen kind. Ook mijn dochter heeft hem enorm goed aanvaard en voor haar is dat haar vader.
In het begin toen ik met mijn ex uiteen ging, ging dat allemaal nog redelijk goed tot zij 3 jaar werd. Sindsdien heeft hij haar wegens " familiale en financiele" problemen niet meer komen ophalen, maar hij betaalde nog steeds onderhoudsgeld.
Nu is hij recent in een schuldbemiddelingsprocedure terecht gekomen en kan hij de alimentatie niet meer opbrengen en verkondigd hij overal dat hij haar heeft afgestaan zodat hij niet meer voor haar alimentatie moet betalen.
Voor ons zou dat na jaren onzekerheid ( want volgens de wet kan hij haar elk moment terug komen ophalen) een opluchting zijn.
Nu wilt mijn vriend haar te adopteren zodat hij ook enige zekerheid en zeggenschap heeft over haar.
Nu is mijn vraag : kan dit?
Hoe gebeurd dit? Moet mijn ex zijn vaderschap opgeven en kan dat zomaar? Wat zijn de nodige stappen die je hiervoor kunt ondernemen?
:?:

Graag reactie.

Alvast bedankt
Kaa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 nov 2009 11:44

“Art.348-3.Wanneer de afstamming van een kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vaststaat,moeten beiden in de adoptie toestemmen...“(Burgerlijk Wetboek).

Vermits uw partner uw dochter erkende staat de afstamming van uw kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vast en moeten BEIDEN in de adoptie toestemmen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 27 nov 2009 08:33

Hallo,

Ik ben in 1999 moeder geworden van een flinke dochter.Mijn partner, haar vader heeft haar toen erkend.
Na enkele maanden zijn wij uit elkaar gegaan en is er via de jeugdrechtbank een bezoeksregeling en onderhoudsregeling voor haar getroffen.
Ikzelf heb iemand anders leren kennen en sindsdien zijn wij samen (9jaar). Hij zorgt enorm goed voor mijn dochter, en behandeld haar als zijn eigen kind. Ook mijn dochter heeft hem enorm goed aanvaard en voor haar is dat haar vader.
In het begin toen ik met mijn ex uiteen ging, ging dat allemaal nog redelijk goed tot zij 3 jaar werd. Sindsdien heeft hij haar wegens " familiale en financiele" problemen niet meer komen ophalen, maar hij betaalde nog steeds onderhoudsgeld.
Nu is hij recent in een schuldbemiddelingsprocedure terecht gekomen en kan hij de alimentatie niet meer opbrengen en verkondigd hij overal dat hij haar heeft afgestaan zodat hij niet meer voor haar alimentatie moet betalen.
Voor ons zou dat na jaren onzekerheid ( want volgens de wet kan hij haar elk moment terug komen ophalen) een opluchting zijn.
Nu wilt mijn vriend haar te adopteren zodat hij ook enige zekerheid en zeggenschap heeft over haar.
Nu is mijn vraag : kan dit?
Hoe gebeurd dit? Moet mijn ex zijn vaderschap opgeven en kan dat zomaar? Wat zijn de nodige stappen die je hiervoor kunt ondernemen?
:?:

Graag reactie.

Alvast bedankt
Kaa
Wat je wettelijk moet doen is reeds gegeven.
Maar wat je als moeder moet doen, is daar eerst eens goed over nadenken.

Want je dochter zal op een zeker ogenblik in haar leven opzoek gaan naar haar verleden en herkomst.
En bij een adoptie verlies haar biologische vader elk ouderlijk en omgangsrecht.
En het zou zich in de toekomst wel eens tegen jou kunnen keren dat ze haar vader niet ziet en kent.

Je dochter is nog maar 10 jaar en moet nog puberen.
En na de adoptie kan je haar vader niet meer inroepen om haar terecht te laten wijzen. En je huidige partner loopt de kans dat hij gewoon word afgeblaft als zijn de een vreemde die niets te zeggen heeft over haar, ook al heeft hij haar leven voor haar gezorgd.

Reclame

MSJB
Berichten: 32

#4 , 14 dec 2009 15:15

hey Sperwer

allemaal wel waar, MAAR heb er ook mijn bedenkingen bij.
Wat in geval van sterfte moeder? Moet het kind dan ineens bij een totaal vreemde persoon intrekken...ja het kan wel zijn dat de vader dan afstand doet, maar als moeder wil je dit toch op voorhand geregeld hebben.

Trouwens je hoeft de vader toch niet het contact te ontzeggen...dat is een keuze die je zelf moeten maken. Trouwens op latere leeftijd (puber) kiest het kind toch of er al dan niet contact is of blijft. En nog later (20-30) zullen ze wel inzien waarom dit destijds allemaal gebeurd is.

Mijn zoon heeft zijn stiefvader (verschrikkelijk woord trouwens) de volgende spreuk gekocht

"Vader worden is helemaal niet moeilijk, maar een papa zijn daarvoor moet je bijzonder zijn..zoals jij". Dat zegt het helemaal vind ik.
Na jarenlange afwezigheid van de echte ouder...ben je dan nog wel deze titel waard!!?

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#5 , 14 dec 2009 18:00

Mijn zoon heeft zijn stiefvader (verschrikkelijk woord trouwens) de volgende spreuk gekocht

"Vader worden is helemaal niet moeilijk, maar een papa zijn daarvoor moet je bijzonder zijn..zoals jij". Dat zegt het helemaal vind ik.
Na jarenlange afwezigheid van de echte ouder...ben je dan nog wel deze titel waard!!?
Er bestaat nochtans een alternatief: PLUSouder.
Je kan hier meer lezen over de vereniging - PLUSOUDER vzw - die deze negatieve bijklank van het woord stiefouder wil wegwerken door aan te tonen dat een stiefouder geen hinderpaal maar een hulp is bij de ontwikkeling van de kinderen.

MSJB
Berichten: 32

#6 , 14 dec 2009 22:26

Dank je Rebel, inderdaad een goed initiatief, ga er mij eens in verdiepen :) .

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 29 jan 2010 19:01

alimentatie is bij vonnis geregeld en bij mijn weten eveneens een schuld.
Moet dus opgenomen zijn bij de schuldbemiddeling en ook volgens mij bij voorrang te betalen
Trouwens het niet betalen is strafbaar en dus vervolgbaar - ik zou dus best eens vb via politie - slachtofferzorg of justitiehuis of ocmw (sociaal infopunt) gaan horen of dat wel kan

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 29 jan 2010 19:08

met dank aan j. demoor - zoals ik dus dacht

“Art.1675/7....§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...§ 4. De gevolgen van de beschikking van toelaatbaarheid lopen verder, onder voorbehoud van de bepalingen van de aanzuiveringsregeling, tot de verwerping, het einde of de herroeping van de aanzuiveringsregeling...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Dit houdt in dat de machtiging aan de vader om met uitsluiting van de moeder haar inkomen ...te ontvangen geschorst is door de collectieve schuldenregeling.

“Art.1675/9.§ 1. Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :...2° de schuldeisers...onder toevoeging van een afschrift van het verzoekschrift, van een formulier van aangifte van schuldvordering, van de tekst van...4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel...Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren...”(Ger.W.).

Dit houdt in dat de griffier u,als schuldeiser,moe(s)t kennis geven van voornoemde beschikking en dat het ziekenfonds,als schuldenaar,iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet doen.

Indien de griffier u geen kennis gaf van voornoemde beschikking,vraag hem dan die kennisgeving en doe in elk geval aangetekend aangifte van uw schuldvordering(kopie van uw vonnis) bij de schuldbemiddelaar,binnen de maand.

mmm49703
Berichten: 5

#9 , 18 mar 2010 12:30

het is zeker mogelijk dat je nieuwe vriend je dochter adopteert. jullie moeten wel wettelijk samenwonen. jouw vriend moet eerst de opleiding volgen in een EVA centrum. met dit attest kan je de adoptie aanvragen. daarna volgt een onderzoek. als je een positieve mening krijgt van de Procuereur des Konings, wordt de zaak doorgegeven naar de Jeugdrechtbank. jullie zullen worden opgeroepen en als de adoptie definitief is wordt dan ook de familienaam van je dochter verandert mits het hier om een volle adoptie gaat. bij ons heeft het toch wel een kleine 2 jaar in beslag genomen maar het loont de moeite en zeker voor het kind.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#10 , 19 mar 2010 10:08

het is zeker mogelijk dat je nieuwe vriend je dochter adopteert. jullie moeten wel wettelijk samenwonen. jouw vriend moet eerst de opleiding volgen in een EVA centrum. met dit attest kan je de adoptie aanvragen. daarna volgt een onderzoek. als je een positieve mening krijgt van de Procuereur des Konings, wordt de zaak doorgegeven naar de Jeugdrechtbank. jullie zullen worden opgeroepen en als de adoptie definitief is wordt dan ook de familienaam van je dochter verandert mits het hier om een volle adoptie gaat. bij ons heeft het toch wel een kleine 2 jaar in beslag genomen maar het loont de moeite en zeker voor het kind.
Is de procedure in de laatste 15 jaar veranderd dan? Wat is een EVA centrum? Mijn man heeft geen enkele opleiding moeten volgen...

mmm49703
Berichten: 5

#11 , 22 mar 2010 14:16

de 2daagse vorming is verplicht voor iedere binnenlandse adoptie van Kind en Gezin : zie hier de link

http://www.kindengezin.be/Themas/Adopti ... doptie.jsp

Terug naar “Adoptie”