recht op erfenis van natuurlijke vader na volle adoptie

kail
Topic Starter
Berichten: 1

recht op erfenis van natuurlijke vader na volle adoptie

#1 , 19 nov 2009 10:00

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem.
Mijn vader heeft uit een vorig huwelijk 1 dochter. Op 17-jarige leeftijd heeft zij de volle adoptie aangevraagd van haar stiefvader met bijkomende naamsverandering. Zij heeft ook nooit nog contact gewenst met haar biologische vader.
Nu 20 jaar later wil zij aanspraak maken op een deel van de erfenis van haar biologische vader.
Volgens mij is dit niet echt meer mogelijk maar zijn er misschien achterpoortjes, waardoor zij alsnog aanspraak kan maken op een deel van de erfenis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 nov 2009 09:07

“Art.356-1.Onder voorbehoud van...houdt het kind dat ten volle is geadopteerd,op tot zijn oorspronkelijke familie te behoren...”(Burgerlijk Wetboek)

Dit houdt in dat het ook geen aanspraak kan maken op enig erfrecht tegenover die oorspronkelijke familie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”