afstand vaderschap,adoptie,naamsverandering

tavacr
Topic Starter
Berichten: 1

afstand vaderschap,adoptie,naamsverandering

#1 , 06 nov 2009 22:31

Hallo,
ben 29 en weet sinds 2006 dat mijn "vader" niet mijn biologische vader is.
Een dna test heeft bewezen wie het wel was. De reden tot deze test was om te weten wie ik nu eigenlijk was en omdat er een assisenproces voor de deur stond van diegene van wie ik de naam momenteel nog draag...
Hij is veroordeeld maar zal ooit weer vrij rondlopen. Enfin,zorgen voor later.
Maar nu wil mijn biologische vader me adopteren en zijn naam en italiaanse nationaliteit geven (als 2e dan). Dat kan maar ik blijf wel verbonden met die andere wegens "bezit van staat" ? Hij is er nooit geweest,was een alcoholicus en wanner mijn ouders gescheiden zijn, heb ik hem nog amper gezien. En het ergste is dat hij altijd geweten heeft dat ik zijn dochter niet was,nog voor ik geboren ben want hij is onvruchtbaar en zijn ouders hebben dit bevestigd op het proces ! Zelfs zij wisten het !
Ik wil niets meer met hem te maken hebben en zeker nooit financieel voor hem moeten opdraaien ! Zijn erfenis hoef ik ook niet,zijn toch enkel schulden maar dit lijkt onmogelijk tenzij voor je 22e verjaardag of max. 1 jaar na de test maar dat wist niemand bij ons ? Wat nu ?????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#2 , 06 nov 2009 22:53

Ik vrees dat er geen mogelijkheid rest:

1) Het vaderschap van uw juridische vader kan niet meer worden ontkend:

Dit moet door uw moeder gebeuren binnen 1 jaar na de geboorte; door u voor uw 22ste verjaardag; door uw (biologische/juridische) vader binnen het jaar na de resp. kennis.

Kortom: de vaderschapsband staat m.i. onvoorwaardelijk vast.


2) Uitweg via adoptie:

Principieel zouden de vaderschapsbanden nog kunnen worden doorgeknipt door een zgn. volle adoptie; maar daar is een maximumleeftijd voor de adoptandus van 18 jaar... Is m.i. dus ook onmogelijk.

U kan enkel nog "gewoon" geadopteerd worden (indien aan de andere voorwaarden voldaan) en dit doet de huidige vaderschapsband niet ophouden.


3) Voor uw naam:

Familienaamsverandering moet volgens art. 3 tweede lid Naamwet
15 mei 1987 op ernstige redenen steunen en is een gunst (geen recht). Dit vereist onder andere een koninklijk besluit & bekendmaking in het Belgisch Staatsblad....

En een loutere naamsverandering doet natuurlijk niets veranderen aan de actuele juridische vaderschapsbanden. Als u vreest dat de nalatenschap deficitair is van uw juridische vader, kunt u later nog steeds verwerpen natuurlijk.....



Ik hoop voor u dat ik iets over het hoofd heb gezien en dat iemand alsnog een uitweg zou zien, maar ik vrees er wat voor...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Terug naar “Adoptie”