Afdwingen erkenning biologische vader - implicaties

oli4
Topic Starter
Berichten: 3

Afdwingen erkenning biologische vader - implicaties

#1 , 25 jul 2006 15:39

Dit zijn de (chronologische) feiten:
- geboren zonder aanwezigheid van / erkenning door biologische vader (X genoemd)
- wel aanwezigheid bij de geboorte van een man (Y genoemd) die ik altijd beschouwd heb als m'n biologische vader (ook al was hij het achteraf bekeken niet)
- desondanks toch de achternaam gekregen van m'n moeder; wou mij alleen opvoeden en relatie met Y stopzetten
- relatie tussen m'n moeder en Y is blijven bestaan en hebben besloten om rond m'n 10de verjaardag te trouwen
- ik werd op dat moment eigenlijk geadopteerd door Y en kreeg zijn achternaam. Echter ik ging er nog altijd vanuit dat Y m'n biologische vader was en dat de adoptie eigenlijk een 'rechtzetting' was van het feit dat bij de geboorte het niet goed ging tussen m'n moeder en Y
- rond m'n 18de tot de vaststelling gekomen dat Y niet m'n biologische vader was en daar verder niets met gedaan
- op m'n 25e is Y overleden (en heb ik en m'n moeder zijn erfenis wegens schulden verworpen) en werd ik nieuwsgierig naar X
- ben X gaan opsporen en heb hem gesproken
- X dacht dat hij m'n biologische vader was (mijn moeder is zeer formeel) en was bereid een DNA onderzoek uit te voeren
- achteraf is X teruggekomen op zijn besluit en werd het contact verbroken (hetgeen emotioneel zwaar was voor mezelf); hij beweerde dat toen hij m'n moeder leerde kennen zij nog andere mannen zag
- ter info, X was ooit getrouwd maar is nooit feitleijk gescheiden; hij woont nu samen

Mijn vragen:
- kan ik X op een manier dwingen mij te erkennen als zijn biologisch kind (ik zou er plezier inhebben zijn leven te verstoren :twisted: )
- zo ja,
* hoe ga ik dan best te werk
* wat heeft dit dan als mogelijke implicaties voor mezelf (achternaam, erfenisrecht, etc.)

Alle relevante reacties welkom.
Oli4
Laatst gewijzigd door oli4 op 27 jul 2006 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2006 14:41

Je spreekt van adoptie maar ben je zeker dat het om een adoptie gaat in de juridische zin van het woord.

Vroeger kon een kind "gewettigd worden door huwelijk". De vader erkende het kind in de huwelijksakte en zo werd dit kind beschouwd als een "wettig" kind van de beide huwenden, alsof het geboren was tijdens het huwelijk. Zou dit niet van toepassing zijn?

Je hebt "bezit van staat" t.a.v. Y zodat de erkenning door deze laatste niet kan betwist worden en het vaderschap t.a.v. een andere man niet kan worden vastgesteld.

scorpioen

oli4
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 jul 2006 11:05

Je spreekt van adoptie maar ben je zeker dat het om een adoptie gaat in de juridische zin van het woord.

Vroeger kon een kind "gewettigd worden door huwelijk". De vader erkende het kind in de huwelijksakte en zo werd dit kind beschouwd als een "wettig" kind van de beide huwenden, alsof het geboren was tijdens het huwelijk. Zou dit niet van toepassing zijn?

Je hebt "bezit van staat" t.a.v. Y zodat de erkenning door deze laatste niet kan betwist worden en het vaderschap t.a.v. een andere man niet kan worden vastgesteld.

scorpioen
De adoptie door Y & mijn naamswijziging vond plaats voor het huwelijk. Maar als ik je dan goed begrijp kan ik door deze adoptie - waarvoor ik als minderjarige mijn mondelinge 'goedkeuring' heb gegegeven ervan uitgaand dat Y m'n biologische vader was - geen recht meer laten gelden tov X?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2006 15:26

Dan moet je nagaan of het een gewone adoptie is of een volle adoptie.

Bij gewone adoptie geldt: Art. 365. <W 21-03-1969, art. 2> De geadopteerde en zijn (...) afstammelingen behouden al hun erfrecht in hun oorspronkelijke familie. Zij verkrijgen geen recht van erfopvolging op de goederen van de bloedverwanten van de adoptant; maar zij hebben op de nalatenschap van de adoptant dezelfde rechten als een (...) kind of zijn (...) afstammelingen daarop zouden hebben.

Dan heb je dus nog een belang om het vaderschap te laten vaststellen. Dit kan nog altijd.


Bij volle adoptie geldt: Art. 370, ? 4 B.W. De vaststelling van de afstamming van een kind na het vonnis of het arrest dat de volle adoptie homologeert of uitspreekt, heeft geen ander gevolg dan de verbodsbepalingen van de artikelen 161 tot 164 inzake huwelijk.

Je hebt dan geen belang bij een vordering tot vaststelling van het vaderschap.

Ik heb de artikelen geciteerd zoals ze bestonden voor de wijziging door de wet van 24 april 2003. Deze wetswijziging verandert echter niets aan uw probleem.

scorpioen

Terug naar “Adoptie”