ongedaan maken adoptie na scheiding

Sabke82
Topic Starter
Berichten: 1

ongedaan maken adoptie na scheiding

#1 , 09 sep 2009 10:40

Mijn biologische ouders zijn 15j geleden gescheiden. Mijn Echte ma is dan hertrouwd met mijn stiefvader. Na enkele jaren heeft mijn stiefvader de 3 kinderen van mijn moeder volledig geadopteerd met naamsverandering dus. We hebben wel nog steeds contact met onze biologische vader. Nu zijn mijn Moeder en stiefvader (adoptievader) ook gescheiden en draag ik nog steeds de familienaam van mijn stiefvader maar daar heb ik sinds de scheiding totaal geen contact meer mee. De adoptie is gebeurt toen we alle 3 nog geen 18 waren. Nu ben ik 27 en omdat ik totaal geen band heb met mijn adoptievader zou ik willen vragen of het mogelijk is die adoptie gedaan te maken en de naam van mijn biologische vader terug te dragen?

Heeft iemand hier ervaring of raad over?

bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 sep 2009 10:38

Ik ga ervan uit dat het om een gewone adoptie gaat.

“Art.354-1.De herroeping van de gewone adoptie kan om zeer gewichtige redenen worden uitgesproken op verzoek van de...geadopteerde...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een twintig jaar aanslepende totale onverschilligheid van de geadopteerde t.o.v. de adoptanten is een vorm van beledigende ondankbaarheid die een "zeer gewichtige reden" uitmaakt op grond waarvan de adoptie kan herroepen worden. Hoewel inzake adoptie vooral rekening dient te worden gehouden met het voordeel van de geadopteerde, sluit dit niet uit dat ook het voordeel van de adoptant(en) in aanmerking genomen wordt‘.(Brussel 23 januari 1980).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”