Erfrecht na overlijden adoptievader

Iemand die vragen heeft
Topic Starter
Berichten: 2

Erfrecht na overlijden adoptievader

#1 , 17 aug 2009 16:57

Beste,

Weet er iemand raad?

Mijn biologische ma is hertrouwd met mijn stiefpa die mij ten volle geadopteerd heeft.
Nu is mijn stiefpa(adoptiepa) overleden en wens mijn ma de woning te verkopen.
Heb ik erfrecht?
Wat moet er gebeuren?
Let wel mijn adoptiepa had al 2 kinderen uit een vorig huwelijk!

Wie kan mij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 aug 2009 12:42

“Art.356-1.De volle adoptie verleent aan het kind en zijn afstammelingen een statuut met dezelfde rechten en verplichtingen, als ware het kind geboren uit de adoptant of uit de adoptanten. Ondervoorbehoud van de huwelijksbeletsels...houdt het kind dat ten volle is geadopteerd, op tot zijn oorspronkelijke familie te behoren...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de woning behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van ma en stiefpa. Onderzoek dit zo nodig.

Bij overlijden van stiefpa en bij ontbreken van huwelijkscontract en testament blijft dan de helft volle eigendom van ma die ook het vruchtgebruik erft van stiefpa’s helft,terwijl AL diens kinderen er gelijkelijk de blote eigendom van erven.

Verkoop van die woning kan dan enkel met akkoord van ALLE medeëigenaars.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”