Erkenning vader : gevolgen bij overlijden?

LisaV
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Gent

Erkenning vader : gevolgen bij overlijden?

#1 , 13 aug 2009 22:28

Hallo,

Binnenkort beval ik van mijn eerste kind. Mijn vriend en ik zijn niet gehuwd of wettelijk samenwonend (wel feitelijk samenwonend) maar dit terzijde.
Ik zou hem laten erkennen als vader. Een kennis vertelde me echter dat bij overlijden van mijn vriend, zijn ouders automatisch voogd worden om "zijn belangen te verdedigen".
Is dit zo, en indien ja, bestaat er een mogelijkheid om dit op voorhand vast te leggen dat het niet gebeurt want eerlijk gezegd is dit toch wel mijn ergste nachtmerrie...

Alvast bedankt!
L

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 aug 2009 09:04

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden overleden of vermoedelijk afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere dat gezag alleen uit.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dieke
Berichten: 1299

#3 , 15 aug 2009 09:10

Hey LisaV

Het is inderdaad pas zo dat de rechter een voogd zal aanstellen als jullie beiden zouden overlijden. Mijn man en ik stellen een testament op voor het geval dat die situatie zich zou voordoen. Wij zijn het eens wie we dan als voogd willen aanstellen en die persoon is daar ook van op de hoogte en weet waar hij dat testament kan aantreffen als het noodlot zou toeslaan. Dat geeft ons een grote gemoedsrust. Misschien is dat dus voor jullie ook een goed idee.

Groetjes

Reclame

LisaV
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Gent

#4 , 16 aug 2009 19:17

Hartelijk dank voor de info!

Terug naar “Adoptie”