Adoptie

familymen
Topic Starter
Berichten: 15

Adoptie

#1 , 02 aug 2009 10:48

Beste,
Mijn vrouw heeft een kindje van nu bijna 2 jaar oud, de biologische vader heeft er nooit naar omgekeken en heeft hun buitengezet 2 weken na de geboorte. (maar hij heeft haar wel erkend) Van nu onlangs vraagt hij bezoekrecht aan en heeft hij gekregen van de rechter, hij moet ook wel alimentatie betalen. Ik zou graag het kindje van mijn vrouw adopteren en een naamsverandering laten doen naar mijn naam, het probleem is nu dat de biologische vader daar niet mee wil akkoord gaan, Niet met de adoptie en niet met de naamsverandering, zijn er mogelijkheden dit te doen zonder zijn toestemming?

Alvast bedankt voor uw reactie,
Familymen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 514

#2 , 03 aug 2009 14:41

Wat heeft de vader misdaan dat je hem zijn kind wil afnemen? Die vraag klinkt cru maar dat is de vraag die je je moet stellen om verder te kunnen gaan voor adoptie. Alleen bij gegronde redenen waarbij het kind zwaar benadeeld is, heb je een punt. Weet wel dat ik niet denk dat die 2 jaar dat hij niet omkeek naar het kind een reden is. Tenslotte heeft hij nu wel interesse getoont en bezoekrecht aangevraagd. Ook niet betalen van allimentatie is geen reden om hem uit de ouderlijke macht te ontzetten.
Moest je eerder de adoptie aangevraagd hebben, had je meer kans.

Mijn zoon was ook erkend door zijn biologische vader. Ik ben bij die man vertrokken toen mijn zoon 1 jaar was. 6 Jaar later vragen mijn man adoptie aan. In die 6 jaar heeft mijn ex niet naar zijn zoon omgekeken en geen allimentatie betaald. Mijn angst was dat mijn zoon naar mijn ex zou moeten als er iets met mij gebeurde. Mijn ex werkte niet, dronk zich elke dag lazarus en werd dan nog eens agressief. Hij verbleef in de gevangenis ten tijde van de adoptie: slagen en verwondingen. Moest mijn zoon daar naar terug, dan vreesde ik voor zijn leven. De rechtbank heeft er hetzelfde over geoordeeld.

Neem contact op met een advocaat en stap naar de jeugdrechtbank. Voor je begint, moet je snappen dat je gegronde redenen moet hebben om een vader uit het vaderschap te laten ontzetten. Zelfs de grootste crimineel heeft rechten op zijn kinderen - tenzij hij zijn kinderen onrecht zou aandoen.

Groetjes

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 aug 2009 11:20

“Art.348.3.Wanneer de afstamming van een kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vaststaat, moeten beiden in de adoptie toestemmen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

familymen
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 06 aug 2009 13:03

Beste,

Ik vind dat toch een beetje raar dat als je gewoon je zaad ergens in doeft je word aanzien als vader??
Diegene die er voor gaat werken en het kind groot brengt, hoe wordt deze persoon dan aanzien? Als vreemde?

Grts

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#5 , 11 aug 2009 15:28

Als er een kind uit die zaadlozing voortkomt, wel hé?
Biologisch gezien is diegene die dat zaad niet geloosd heeft, een vreemde. Ook al heeft die het kind grootgebracht en is die er voor gaan werken. Jullie DNA komen niet overeen.

Wettelijk gezien is het wat gecompliceerder. Zolang de vader niet toegestemd heeft in adoptie of zolang de rechtbank de vader niet uit zijn rechten/plichten ontzet heeft, ben je geen vader. Je kan een stiefvader zijn?

Emotioneel gezien kan je wel een vader zijn.

Het is allemaal niet gemakkelijk maar zonder grondige redenen een vader zijn kind afnemen, ... Dat zou je toch ook niet willen? Trouwens, je vriendin kan wel vertellen dat het zo gebeurt is, ... De rechtbank zal dan toch eerst uitzoeken wat er zich echt allemaal afgespeeld heeft. Wees maar zeker dat bij zo'n adoptie alle vuile was boven komt! Van zowel vader, moeder, jou, alle familieleden in rechte lijn naar boven enz... Tenslotte hebben we het hier ook over een erfeniskwestie die jouw ouders en grootouders moeten goedkeuren?

Groetjes

Terug naar “Adoptie”