adoptie van een stiefzoon door een buitenlandse vader

Kyleigh
Topic Starter
Berichten: 2

adoptie van een stiefzoon door een buitenlandse vader

#1 , 18 jul 2009 14:05

Hallo,

Ik ben sinds 2000 getrouwd met mijn Canadese echtgenoot. Mijn zoon van mijn eerste huwelijk is bijna 18.
Mijn zoon en ik hebben beiden de Belgische nationaliteit. Mijn echtgenoot is Canadees/Amerikaanse nationaliteit.

Mijn zoon zou graag geadopteerd worden door zijn stiefvader omdat hij geen enkele band heeft met zijn natuurlijke vader (die hij slechts in zijn eerste levensjaren heeft gezien) en hij mijn echtgenoot al sinds 10 jaar als zijn vader aanziet.

We leven in Schotland.

Ik heb hier op het forum al wat rondgelezen maar nergens vind ik een situatie zoals de onze.

Mijn vragen zijn :

1. Welk land moeten we aanspreken voor de adoptie ?
2. Welk type adoptie is mogelijk
3. Kan mijn zoon de naam van mijn echtgenoot aannemen zonder zijn oorspronkelijke naam nog moeten te gebruiken (wij hebben dat al die tijd gedaan om legale documenten aan zijn nieuwe naam te linken)
4. Ik veronderstel dat het het beste is om in ieder geval te wachten tot onze zoon 18 is en we geen toestemming meer nodig hebben van zijn natuurlijke vader.

Graag uw advies vooraleer we de bal aan het rollen brengen.

Dank bij voorbaat
Ky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 jul 2009 10:10

“Art.66.In afwijking van de algemene bepalingen van deze wet, zijn de Belgische rechters slechts bevoegd om een adoptie uit te spreken indien de adoptant, een van de adoptanten of de geadopteerde bij de instelling van de vordering Belg is of zijn gewone verblijfplaats in België heeft...Art.67.Onverminderd de toepassing van artikel 357 van het Burgerlijk Wetboek, wordt de totstandkoming van de adoptieve afstamming beheerst door het recht van de Staat waarvan de adoptant of beide adoptanten op dat ogenblik de nationaliteit hebben. Wanneer de adoptanten niet de nationaliteit van een zelfde Staat hebben, wordt de totstandkoming van de adoptieve afstamming beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide op dat ogenblik hun gewone verblijfplaats hebben of, bij gebreke van hun gewone verblijfplaats in dezelfde Staat, door het Belgisch recht. De rechter past evenwel het Belgisch recht toe indien hij oordeelt dat de toepassing van buitenlands recht kennelijk het hogere belang van de geadopteerde zou schaden en de adoptant of de adoptanten kennelijk nauwe banden met België hebben...Art.68.Onverminderd de toepassing van artikel 358 van het Burgerlijk Wetboek, worden de toestemming van de geadopteerde en van zijn ouders of wettelijke vertegenwoordigers, evenals de wijze waarop zij wordt uitgedrukt, beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de geadopteerde zijn gewone verblijfplaats heeft onmiddellijk voorafgaand aan de overbrenging ter adoptie of, bij afwezigheid van zo een overbrenging, ten tijde van de adoptie. Het Belgisch recht beheerst evenwel de toestemming van de geadopteerde indien het recht dat krachtens het eerste lid van toepassing is, niet voorziet in de noodzaak van een dergelijke toestemming of de instelling van de adoptie niet kent. Art.69.De wijze van de totstandkoming van een adoptie in België wordt beheerst door het Belgisch recht. Wanneer een adoptieakte in het buitenland is opgesteld volgens het recht van de Staat waar zulks heeft plaatsgevonden en dit recht een gerechtelijke procedure voorschrijft, kan deze in België worden gevoerd overeenkomstig de door het Belgisch recht voorgeschreven procedure.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kyleigh
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 jul 2009 20:18

bedankt voor je antwoord.

Dat beantwoordt mijn eerste vraag.

Mocht u meer informatie hebben betreffende mijn andere vragen, dan mag u gerust meer legale hoofdstukken opsturen.

met vriendelijke groeten

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 11 aug 2009 17:52

naruurlijke vader - is dat de biologische vader.
Hetgeen wettelijk is is de wettige vader vb geboren in een huwelijk of de man die het kind erkend heeft.

In principe heeft de biologische vader - zonder erkenning of huwelijk niks in de pap te brokken..

Als de Amerikaans of Canadeese stiefvader het kind erkend zal dan ook de nationaliteit wijzigen gezien in nogal wat wetgevingen de vader ook de nationaliteit bepaald.

Anders is het de plaats van geboorte die telt.

Terug naar “Adoptie”