ontkenning van het vaderschap

dyane
Topic Starter
Berichten: 1

ontkenning van het vaderschap

#1 , 15 jun 2009 08:58

Mijn echtscheiding zelf is bijna uitgesproken, maar er zijn nog een aantal moeilijke zaken ivm de kinderen.
Er is een procedure opgestart inzake verlopige en dwingende maatregelen ivm onze 3 kinderen, maar tot op heden is de zaak steeds uitgesteld geweest.
Mijn ex heeft me verlaten toen ik 6 maanden zwanger was van ons derde kindje. In de zaak ivm de voorlopige en dwingende maatregelen erkend hij dat hij 3 kinderen heeft, maar heeft intussen een procedure opgestart inzake ontkenning van het vaderschap van ons derde kindje. Deze is nog steeds lopende en waarschijnlijk moet er een dna-onderzoek opgestart worden.
Mijn ex is wel degelijk de vader, maar ik zit met een aantal vragen wat na die procedure van de ontekenning van het vaderschap?
Als het officieel is dat ons derde kindje van hem is, wat gebeurd er dan jurisdisch? Hij zal de kosten van het proces moeten betalen...maar wat ivm de leugens die hij verspreid heeft? Wordt de beslissing ergens openbaar gemaakt?
En dan zit ik nog met de twijfels als hij de kinderen wil zien, en hij wil enkel de 2 oudste meenemen? Mag en kan hij dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 jun 2009 13:49

“Art.318.§ 1. Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van de echtgenoot, kan het vermoeden van vaderschap worden BETWIST door de moeder, het kind, de man ten aanzien van wie de afstamming vaststaat...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1017.Tenzij bijzondere wetten anders bepalen, verwijst ieder eindvonnis, zelfs ambtshalve, de in het ongelijk gestelde partij in de kosten...De kosten kunnen worden omgeslagen zoals de rechter het raadzaam oordeelt, hetzij wanneer de partijen onderscheidenlijk omtrent enig geschilpunt in het ongelijk zijn gesteld, hetzij over echtgenoten...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.149.Elk vonnis is met redenen omkleed. Het wordt in openbare terechtzitting uitgesproken.”(Grondwet 17 februari 1994).

“Art.9.3De Staten die partij zijn,eerbiedigen het recht van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden,op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden,tenzij dit in strijd is met het belang van het kind.“(Verdrag rechten van het kind 20 november 1989).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”