Adoptie stiefzoon

NikiH
Topic Starter
Berichten: 1

Adoptie stiefzoon

#1 , 02 jun 2009 21:06

Mijn vriend (we zijn nog niet getrouwd) heeft 3 kinderen uit een vorig huwelijk (14, 17 en 19 jaar). Samen hebben we ook twee kleine kindjes (4 en 1 jaar).De jongste en de oudste van zijn kinderen zijn welkom bij hun moeder. De middelste wil ze absoluut niets mee te maken hebben en heeft ze al van de trap proberen te duwen. Ook wil hij nooit meer naar zijn moeder gaan (hij noemt ze zelfs niet meer zijn moeder). Ze zijn alledrie bij hun vader gedomicilieerd en hij betaald ook alle medische-, school-, vakantie-, noem maar op-kosten. Ze wonen ook alle drie al 4 jaar bij ons in en de twee welgekomenen gaan slechts bij verjaardagen eens naar hun moeder. Er zit een heel verhaal achter. Maar mijn vraag is: kan ik deze jongen als stiefmoeder adopteren? Is het gemakkelijker als we getrouwd zijn? Kan ik beter wachten tot hij 18 is? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 jun 2009 11:02

“Art.348-3.Wanneer de afstamming van een kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vaststaat, moeten beiden in de adoptie toestemmen...Art.348-11.Ingeval een persoon die overeenkomstig de artikelen 348-2 tot 348-7 in de adoptie moet toestemmen, dit weigert te doen, kan de adoptie op verzoek van de adoptant...toch worden uitgesproken indien de rechtbank van oordeel is dat de toestemming op onverantwoorde wijze is geweigerd. Wanneer evenwel de vader of de moeder van het kind weigert in de adoptie toe te stemmen, kan de rechtbank...de adoptie pas uitspreken wanneer na een grondig maatschappelijk onderzoek gebleken is dat deze persoon zich niet meer om het kind heeft bekommerd of de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het kind in gevaar heeft gebracht.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#3 , 04 jun 2009 14:20

Ik ben geen jurist maar mijn zoon is ook geadopteerd geweest door zijn stiefvader en mijn ex is dan ook uit zijn ouderlijke macht ontheven.
Alles hangt ook een beetje af van jullie motieven. Zijn jullie motieven sterk genoeg om een moeder uit haar ouderlijke macht te ontzetten?
En heeft het nog zin om hem te adopteren? Hij is al bijna 18.

Groetjes

Reclame

Terug naar “Adoptie”