Erkenning adoptiekind

marieke1964
Topic Starter
Berichten: 3

Erkenning adoptiekind

#1 , 28 apr 2009 20:11

Beste,

Ik heb als alleenstaande moeder in 2005 een kindje geadopteerd ( interlandelijke adoptie)( ik was wel samenwonend met mijn toenmalige partner, maar heb de procedure doorlopen als alleenstaande moeder, en de adoptie volledig alleen afgerond) enkele maanden later heeft mijn toenmalige partner, mijn kindje erkend( met mijn goedkeuren, en zijn we ook gehuwd) Nu is mijn vraag: Is hij nu effectief de vader met al zijn rechten en plichten? en mijn kind zijn kind ?( erfenis, etc...) Ik heb me laten wijsmaken dat hij in feite een stiefouderlijke adoptieprocedure zou moeten doen zodat zowel hij als mijn kindje dezelfde rechten en plichten hebben als een natuurlijk kind. Dat deze rechten niet verkregen worden door 'erkenning' Klopt dit?

Alvast vriendelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 apr 2009 14:19

“Art.334.Ongeacht de wijze waarop de afstamming is vastgesteld, hebben de kinderen en hun afstammelingen dezelfde rechten en dezelfde verplichtingen ten opzichte van de ouders en hun bloed- en aanverwanten en hebben de ouders en hun bloed- en aanverwanten dezelfde rechten en dezelfde verplichtingen ten opzichte van de kinderen en hun afstammelingen.”(Burgerlijk Wetboek).

De rechten en plichten bij afstamming krachtens de wet en deze bij afstamming vastgesteld door erkenning zijn dus dezelfde .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Zjef
Berichten: 156

#3 , 01 mei 2009 23:03

Art. 334 B.W. heeft alleen betrekking op de oorspronkelijke (of declaratieve) afstamming. Adoptie is de rechtsinstelling waarbij door een rechterlijke beslissing nieuwe, constitueve afstammingsbanden totstandkomen.
Wat bedoelt u met 'mijn partner heeft het kind erkend' ?

Reclame

marieke1964
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 02 mei 2009 18:53

Art. 334 B.W. heeft alleen betrekking op de oorspronkelijke (of declaratieve) afstamming. Adoptie is de rechtsinstelling waarbij door een rechterlijke beslissing nieuwe, constitueve afstammingsbanden totstandkomen.
Wat bedoelt u met 'mijn partner heeft het kind erkend' ?
Wel, hij heeft mijn kind erkend op stadhuis als zijnde zijn kind ( er is een erkenningsakte)

Terug naar “Adoptie”