pleegvoogdij (soort adoptie)

JandeLaere
Topic Starter
Berichten: 3

pleegvoogdij (soort adoptie)

#1 , 04 apr 2009 11:12

Beste,

graag zou ik meer info verwerven omtrent pleegvoogdij. nl.:Wie is partij bij een overeenkomst tot pleegvoogdij en hoe kunnen de toestemmingen tot deze overeenkomst worden vastgesteld? Kunnen jullie de juridische grond en de vindplaats hier ook bij vermelden?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bidibi
Berichten: 30

#2 , 17 apr 2009 23:24

Hoewel uw vraag zeer sterk doet vermoeden dat u gewoon een antwoord zoekt op een schooltaak, wat niet de bedoeling van dit forum is, waag ik mij er toch aan hierop te antwoorden.

Pleegvoogdij situeert zich onder de afgesplitste afstammingsrelaties. De vormvereisten en grondvoorwaarden vindt u terug onder art. 475bis e.v. BW ik overloop ze kort even:

- Pleegvoogd moet 25 jaar oud zijn
- pleegking moet < 18j en mag niet ontvoogd zijn
- Toestemming van de echtgenoot van de pleegvoogd is vereist
- toestemming van het pleegkind, tenzij het jonger is dan 12j.

Art. 475ter BW bepaalt tevens:

- De overeenkomst waarbij de pleegvoogdij tot stand komt en, in voorkomend geval, de toestemming van de echtgenoot van de pleegvoogd worden vastgesteld bij authentieke akte opgemaakt door de vrederechter van de verblijfplaats van de minderjarige of door een notaris.
Deze overeenkomst heeft eerst haar gevolgen nadat zij, op aanvraag van de pleegvoogd, bekrachtigd is door de jeugdrechtbank.
De jeugdrechtbank behandelt de aanvraag in raadkamer. De pleegvoogd en, in voorkomend geval, zijn echtgenoot, het kind indien het meer dan 15 jaar oud is, zijn voogd en toeziende voogd indien het reeds onder voogdij staat, alsmede degenen die overeenkomstig het vorige artikel hun instemming met de pleegvoogdij hebben betuigd, worden door de rechtbank gehoord, althans opgeroepen. (...). De procureur des Konings wordt altijd gehoord.

Reclame

Terug naar “Adoptie”