Biologische vader wil DNA test

Tiffany87
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Biologische vader wil DNA test

#1 , 17 aug 2022 02:35

Hey iedereen,

Via deze weg hoop ik een beetje duidelijke informatie te krijgen. Ik schets even mijn situatie:

Op 4 maand zwangerschap ben ik met de biologische papa uit elkaar gegaan. In grote lijnen wou hij het kind niet. Er is verder geen contact meer geweest. Mijn dochter is dus enkel door mij erkent.
Ondertussen voed ik haar al 3,5 jaar alleen op.

Vandaag kwam er geheel onverwachts een bericht van hem. Hij wil zekerheid dat M. echt zijn dochter is door een DNA test. Reden: hij heeft een nieuwe vriendin waar hij eerlijk tegen wil zijn, maar dan moet hij wel eerst 100 procent zekerheid hebben. Hij heeft tussen de lijnen door ook gedreigd als ik niet vrijwillig dna test laat uitvoeren, hij het via een advocaat zal regelen.

Ik weet even niet wat ik hier mee moet.. in hoeverre moet ik hier in meegaan? Kan hij dit zomaar eisen van mij? Of moet ik gewoon wachten tot hij het wel via de officiele weg aanvraagt?

Hij beweert ook niets meer te willen dan bewijs op papier. Maar kan hij na bijna 4 jaar nog andere zaken gaan eisen.

Ik wil echt niet dat mijn meisje haar leven overhoop wordt gehaald.. ben hier zo bang voor :-(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2022 06:08

Er is dus geen vader opgegeven bij de aangifte van je dochter? Het zou een verschil maken als er al een wettelijke vader is.

Je hoeft nu zeker niet vrijwillig op zijn vraag in te gaan.

Laat weten dat als hij voor de rechtbank een procedure opstart om zijn vaderschap te laten vaststellen, je dan ook uiteraard ook kinderallimentatie zal vragen. Het is het één of het ander.

Ik neem aan dat dat niet zijn bedoeling is. Geen idee wat hij trouwens probeert te bewijzen aan zijn nieuwe vriendin.

ThemisLaw
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 aug 2022 17:10

Dag Tiffany,

Als ik het goed begrijp, wil de vader van jouw kindje enkel een DNA-test die bewijst dat hij (al dan niet) de biologische vader is, zonder evenwel het kind juridisch te willen erkennen?

Dit gaat uiteraard niet en niemand kan je daartoe dwingen!

Het zou anders zijn mocht hij het kind willen erkennen. Een erkenning is een juridische handeling die allerlei gevolgen met zich meebrengt (die hij waarschijnlijk wil vermijden). Indien hij het kind werkelijk wil erkennen, dient hij hiervoor toch nog jouw toestemming te bekomen. Als je dit weigert, dan zou hij jou kunnen dagvaarden voor de familierechtbank. De rechtbank zou jullie beiden eerst trachten te verzoenen. Mocht je alsnog volharden en hierin niet willen toestemmen, wat jouw goede recht zou zijn, dan kan hij wel een DNA-test afdwingen om aan te tonen dat hij wel degelijk de biologische vader is. Als hij de biologische vader werkelijk blijkt te zijn, zou de rechtbank hem kunnen toestaan om het kind te erkennen (maar enkel voor zover dit in het belang van het kind zou zijn).

Maar zomaar een DNA-test afdwingen om hiermee in goede aarde bij zijn nieuwe vriendin te vallen is uit den boze.

Met vriendelijke groeten,

Themis

Reclame

Tiffany87
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2022 17:19

Dag Tiffany,

Als ik het goed begrijp, wil de vader van jouw kindje enkel een DNA-test die bewijst dat hij (al dan niet) de biologische vader is, zonder evenwel het kind juridisch te willen erkennen?

Dit gaat uiteraard niet en niemand kan je daartoe dwingen!

Het zou anders zijn mocht hij het kind willen erkennen. Een erkenning is een juridische handeling die allerlei gevolgen met zich meebrengt (die hij waarschijnlijk wil vermijden). Indien hij het kind werkelijk wil erkennen, dient hij hiervoor toch nog jouw toestemming te bekomen. Als je dit weigert, dan zou hij jou kunnen dagvaarden voor de familierechtbank. De rechtbank zou jullie beiden eerst trachten te verzoenen. Mocht je alsnog volharden en hierin niet willen toestemmen, wat jouw goede recht zou zijn, dan kan hij wel een DNA-test afdwingen om aan te tonen dat hij wel degelijk de biologische vader is. Als hij de biologische vader werkelijk blijkt te zijn, zou de rechtbank hem kunnen toestaan om het kind te erkennen (maar enkel voor zover dit in het belang van het kind zou zijn).

Maar zomaar een DNA-test afdwingen om hiermee in goede aarde bij zijn nieuwe vriendin te vallen is uit den boze.

Met vriendelijke groeten,

Themis
Als ik het goed begrijp kan hij geen Dna test afdwingen bij het gerecht?

Tiffany87
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2022 17:37

Er is dus geen vader opgegeven bij de aangifte van je dochter? Het zou een verschil maken als er al een wettelijke vader is.

Je hoeft nu zeker niet vrijwillig op zijn vraag in te gaan.

Laat weten dat als hij voor de rechtbank een procedure opstart om zijn vaderschap te laten vaststellen, je dan ook uiteraard ook kinderallimentatie zal vragen. Het is het één of het ander.

Ik neem aan dat dat niet zijn bedoeling is. Geen idee wat hij trouwens probeert te bewijzen aan zijn nieuwe vriendin.
Er is inderdaad geen wettelijke vader. Ik alleen heb haar erkent.
Weet ook niet wat zijn bedoeling is.

Maar ben hier zelf allemaal zo onbekend in Heel veel bang om mijn dochter te moeten afgeven. Dat ik hier graag toch wat meer info wou.

Terug naar “Adoptie”