Dochter is niet erkend

alleenstaandevan4
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dochter is niet erkend

#1 , 03 jun 2022 23:26

Hallo,

Ik ben 15 maanden geleden bevallen van een dochtertje, mijn dochtertje is niet erkend van de vader ( vader is tevens ook de vader van mijn zoontje ) en hij heeft er in die 15 maanden nooit om gevraagd om te erkennen of om haar te zien.
Jawel, toen ik in relatie was wou hij ze plots wel zien, enkel en alleen om mij te pakken, hij weet dat mijn dochtertje mijn zwakte is.
Nadat mijn ex mijn relatie volledig kapot getrokken heeft, heeft hij nooit meer achter mijn dochtertje gevraagd.
Nu ben ik weer in kennis en dat weet hij ook en plots wil hij ze toch beginnen zien.
Mijn ex is een alcoholische, agressieve drugsverslaafde. De veiligheid van zowel mijn zoontje als mijn dochter staan op spel.
Moet ik vrezen dat hij rechten zal krijgen zoals een normale vader ? Zijn intenties zijn allesbehalve, zelfs heel zijn familie, broers, zussen, tantes, nonkel; moeder en vader hebben nog nooit 1 woord gerept over mijn dochtertje laat staan erachter gevraagd.

Ik ben echt oprecht bang

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 04 jun 2022 11:57

Momenteel kan niemand u verplichten omgangsrecht toe te staan tussen uw dochter en uw ex-partner. Hij heeft geen enkel wettelijk recht daartoe. Hij kan niet eisen om uw dochter te erkennen. U kan hem gewoonweg melden dat uw dochter een wettelijke vader heeft. Meer hoeft u hem niet uit te leggen.

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat uw ex-partner de inspanning (lees de financiën) zal maken om met een advocaat een rechtszaak aan te vatten om een DNA-test aan te vragen én het (wettelijk) vaderschap aldus daarna op te eisen. Als het toch zo ver zou komen, kan u alsnog uw nieuwe partner vragen uw dochter als zijn wettelijk kind te erkennen (dat kan hij nu al zonder probleem).

Indien de expartner dan alsnog zijn biologisch vaderschap wil laten bewijzen, kost hem dat een behoorlijke cent (via de rechtbank DNA-test eisen). Dan zou hij eventueel omgangsrecht kunnen eisen (ook voor de rechtbank) maar dan kan u ook alimentatie eisen.

Kortom: het zal hem behoorlijk wat geld kosten. dat doet hij zeer waarschijnlijk niet. Meld hem bij zijn volgende eisen gewoon dat uw dochter nu erkend is en een wettelijke vader heeft.
U hoeft niet uit te leggen, wie, wanneer en waarom.

Is er voor uw zoontje overigens een alimentatieregeling besproken? Houdt hij zich daar aan? Ik vermoed van niet (gezien zijn verslavingsprofiel).
Dan zou ik enkel omgangsrecht toestaan in een beschermde omgeving onder toezecht van een volwassene. (u doet dan uw deel van wat wettelijk gevraagd kan worden)

Contacteer het CAW om zo'n ontmoetingen te helpen organiseren. Er kan dan toezicht geregeld worden om de veiligheid van uw zoontje te garanderen.

Reclame

Terug naar “Adoptie”