omgangsregeling na scheiding

vanmeiv
Topic Starter
Berichten: 28

omgangsregeling na scheiding

#1 , 07 mar 2009 21:06

situatie: mijn zus was wettelijk gehuwd met haar vriendin (homohuwelijk), tijdens dit huwelijk heeft mijn zus een kindje gekregen (met onbekende donor - kunstmatige insiminatie), op het einde van het huwelijk was adoptie rond (door mijn zus haar vriendin - of hoe je het ook al noemt), ze zijn gescheiden nu. Nu is er co-ouderschap - 1 week bij mijn zus, 1 week bij haar ex. Vandaag is de verjaardag van mijn zus haar dochtertje, natuurlijk in de week dat ze bij de andere is. Die buigt natuurlijk niet, en mijn zus krijgt haar eigen dochter niet te zien vandaag. Nu vraag ik mezelf af, haar ex-vriendin is totaal geen bloedverwant, maar natuurlijk heeft ze haar wel geadopteerd. Kan die adoptie niet meer ongedaan gemaakt worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zjef
Berichten: 156

#2 , 07 mar 2009 23:06

Burgerlijk wetboek
Art. 354.1. <W> De herroeping van de gewone adoptie kan om zeer gewichtige redenen worden uitgesproken op verzoek van de adoptant, van de adoptanten of van een van hen, van de geadopteerde of van de procureur des Konings.
In geval van gewone adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden kan de rechtbank de herroeping uitspreken ten aanzien van slechts een van hen.
Art. 356.4. <W> Volle adoptie is onherroepelijk.

Karen Van Erck
Berichten: 2

#3 , 24 jun 2009 23:42

Beste,

De ex-echtgenote van uw zus is inderdaad geen bloedverwant maar wel de adoptant van het kind. De (gewone) adoptie door de ex-echtgenote van uw zus heeft tot gevolg dat er een afstammings- en verwantschapsband is tot stand gebracht tussen haar en het kind (de geadopteerde). In dit geval, namelijk het geval waarbij de adoptant nog in leven is, kan er op twee manieren een einde worden gemaakt aan de gewone adoptie, namelijk door herroeping en door herziening.
De herziening van de adoptie is hier niet mogelijk aangezien daarvoor bewezen dient te worden dat de adoptie tot stand is gekomen als gevolg van de ontvoering of verkoop van of handel in minderjarigen. Daarvan is hier geenszins sprake.
Een gewone adoptie kan slechts om zeer gewichtige redenen herroepen worden ten aanzien van de ex-echtgenote van uw zus. Deze gewichtige reden is een objectieve situatie. Dit maakt dat de herroeping van de gewone adoptie los staat van het schuldbegrip, al zal een schuldige gedraging wel vaak de grond tot herroeping van de adoptie uitmaken. Er zijn echter geen vaste criteria om uit te maken of we al dan niet te maken hebben met een zeer gewichtige reden. De rechter zal de objectieve situatie beoordelen en hij zal daarbij hoofdzakelijk de belangen van het geadopteerde kind in aanmerking nemen. De rechter zal echter ook kijken naar het belang van de adoptant. In de rechtspraak heeft men aangenomen dat de herroeping slechts in zeer beperkte omstandigheden mag uitgesproken worden en dat het moet gaan om zeer uitzonderlijke en onbedwingbare omstandigheden die de handhaving van de adoptie onmogelijk maken. Het is tevens ook aanvaard dat het uitgesloten is dat een slechte verstandhouding tussen adoptant en geadopteerde de herroeping rechtvaardigt. Het loutere feit dat uw zus haar kind niet te zien krijgt tijdens de week dat het kind bij haar ex-echtgenote verblijft, heeft niets te maken met de adoptieband tussen de ex-echtgenote van uw zus en het kind en zal dus nooit een grond tot herroeping van de adoptie kunnen uitmaken. U maakt in uw situatieschets verder geen melding van een zeer gewichtige reden die zou rechtvaardigen dat de adoptieband tussen de ex-echtgenote van uw zus en het kind herroepen wordt. Zelfs indien uw zus van oordeel zou zijn dat er wel andere redenen zijn, is de kans echter zeer klein, zoals blijkt uit de rechtspraak, dat ze door de rechter aanvaard zouden worden als zeer gewichtige redenen die de herroeping van de adoptieband rechtvaardigen.

Reclame

Terug naar “Adoptie”