naamsverandering bij adoptie meerderjarige naar naam moeder

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

naamsverandering bij adoptie meerderjarige naar naam moeder

#1 , 12 jul 2021 17:26

Mijn echtgenoot wil mijn meerderjarige zoon (19) adopteren aangezien hij zelf geen kinderen heeft en mijn zoon ook geen contact meer heeft met zijn biologische vader. Hij wil dit vooral ook doen naar regeling van de erfenis later bij zijn overlijden (zonder kind zijn zijn zussen en broer erfgenaam van de zaken die buiten de gemeenschap van ons huwelijk vallen)
Mijn zoon zou echter graag mijn achternaam overnemen in plaats van die van mijn man, als eerbetoon naar zijn overleden grootvader (mijn vader).
Is dit mogelijk of kan hij enkel kiezen om zijn achternaam te behouden of die van mijn man over te nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2021 18:16

Oud Burgerlijk Wetboek
Art. 353-2. § 1. In geval van adoptie van het kind of adoptief kind van een echtgenoot[ ...] draagt de geadopteerde ofwel de naam van de echtgenoot [...], ofwel de naam van de adoptant, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
De partijen kunnen de rechtbank evenwel vragen dat de geadopteerde één van zijn namen behoudt, voorafgegaan of gevolgd door één naam van de adoptant of van de echtgenoot[...] De samenstelling van de naam van de geadopteerde is beperkt tot één naam voor de geadopteerde en één naam voor de adoptant of voor de echtgenoot,[...]
Uw zoon kan dus uw naam krijgen, of ook een dubbele naam van u en uw man.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 jul 2021 19:44

zonder kind zijn zijn zussen en broer erfgenaam van de zaken die buiten de gemeenschap van ons huwelijk vallen)
Hij kan toch perfect bij testament bepalen waar die naartoe gaan :?:



adoptie literatuur:

https://degroote-deman.be/nieuws/stiefo ... zijn-werk/

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 12 jul 2021 20:53

Even een belangrijke vraag: is de "biologische" vader van uw zoon ook de wettelijke vader van uw zoon? Want een biologische vader heeft geen juridische band met zijn kind. Dwz: is niet gekend als wettelijke vader bij de burgerlijke stand.

Terug naar “Adoptie”