Erkenning vader ongedaan - erven

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Erkenning vader ongedaan - erven

#1 , 06 jul 2021 17:30

Mijn biologische vader is nooit in mijn leven geweest. Dit is wel erkend geweest dat hij mijn vader was en hij heeft een paar jaar financieel bijgedragen. Op mijn 5de is mijn moeder getrouwd en heb ik de naam van deze man gekregen. Dan zijn de financiële bijdragen van mijn biologische vader gestopt. Op mijn geboorteakte staat dat de nieuwe man me erkend heeft als dochter. Ik heb met deze man al 16 jaar geen contact en wil dat ook niet. Hij heeft eveneens een voorwaardelijke veroordeling van 5 jaar omwille van dingen die hij me aangedaan heeft. Wat in het geval hij behoeftig wordt, hij heeft zelf onvoldoende middelen. Ondertussen scheidde hij van mijn moeder eveneens 16 jaar geleden. Kan ik dan aangesteld worden om financieel bij te dragen. Ik wil ook niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schulden bij overlijden. Anderzijds is mijn biologische vader wel financieel vermogend. Kan ik de erkenning van vaderschap ongedaan maken en erfgenaam worden van mijn biologische vader? Hoe kan ik op voorhand zien dat dat de moeite is, voor ik een procedure (die misschien veel geld kost) begin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 jul 2021 18:30

U schrijft dat uw biologische vader ook erkend is geweest. Wat bedoelt u daar precies mee? Want bij erkenning is een biologische vader dan ook de wettelijke vader. Hoe is dan de latere echtgenoot van uw moeder dan erkend kunnen worden als uw wettige vader? U kan niet tweemaal wettelijk erkend worden. Als uw wettelijke vader de echtgenoot is van uw moeder dan geldt het erfenisrecht via hem. Waarom zou u ook erfrecht willen genieten van uw biologische vader, zonder de eventuele plichten te vervullen?

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2021 21:27

Ik bedoel dat mijn biologische vader bevestigt heeft dat ik zijn dochter ben. Op mijn geboorteakte staat op een latere datum dan mijn geboortedatum een vader vermeld, degene waar mijn moeder mee getrouwd is. Mijn biologische vader heeft nooit naar mij omgekeken. Toch is mijn biologische vader, waarom zou ik dan niet erven, des te meer omdat hij nooit naar mij omgekeken heeft. Hij heeft 20 jaar geleden aangegeven toe ik hem 1 keer heb gezien dat hij al een gezin had. Dus lasten wil hij niet dat ik voor hem draag.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 07 jul 2021 08:46

Op mijn geboorteakte staat op een latere datum dan mijn geboortedatum een vader vermeld, degene waar mijn moeder mee getrouwd is.
Die is dan ook officieel je vader. Je biologische vader wordt op het ogenblik beschouwd als een vreemde, niet als je vader. Je kan geen twee vaders hebben.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 07 jul 2021 11:43

Maar hij kan wel aangesproken worden voor alimentatie mocht uw moeder dat gewild hebben. U bent ondertussen meerderjarig en vermoedelijk niet onderhoudsbehoeftig???
Langs de andere kant kan u er niet van erven want geen juridische binding met biologische verwekker.

iota
Berichten: 830

#6 , 07 jul 2021 20:59

Mocht uw vader behoeftig worden en men spreekt u aan, dan hebt u een sterk argument: hij is veroordeeld tot 5 j voorwaardelijk voor wat hij u heeft aangedaan! Daarmee zal de kous wel af zijn.

De erfenis kan u altijd verwerpen. Dan bent u ook niet verantwoordelijk voor zijn schulden. In principe kan men de begrafeniskosten nog wel op u verhalen, maar niet automatisch. Zorg dat u niet degene bent die de begrafenisondernemer contacteert en dus opdracht geeft. Wil men vanuit de gemeente iets op u verhalen, haalt u het bovenstaande argument aan.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 07 jul 2021 23:12

Heb uw bericht niet goed gelezen. Mijn fout.
Het is adoptief vader die veroordeeld is maar die officieel uw wettelijke vader is geworden.
Als u biologische vader u wil erkennen als zijn dochter dan kan u een procedure opstarten . Zorg dat u dat vonnis zeker hebt zeker al de rechtbank en her rolnummer of een afschrift of copie.
Ga daarvoor best naar een www.caw.be in uw omgeving die kunnen dan aan de hand van de officiële gegevens u verder raad geven wat best te doen.
Wat @iota heeft geschreven is ook correct.

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jul 2021 23:45

Kan ik de vader die mij erkent heeft laten schrappen als mijn vader? Betekent dat dat mijn biologische vader dan automatisch wordt aanzien als mijn vader?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jul 2021 23:54

U moet dan twee procedures voeren. Telkens procedure voor de familierechtbank. Met vermoedelijk telkens deskundig onderzoek (DNA - analyse).
1. Betwisting van de erkenning
2. Vaststelling vaderschap van de biologische vader.
2 kan pas na 1.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jul 2021 20:11

Zijn dit dure en aanslepende procedures, waarbij de tegenpartij ook wordt gecontacteerd?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jul 2021 20:16

Uiteraard wordt de tegenpartij gecontacteerd. Die zal vermoedelijk een advocaat nemen.
Je bent toch vertrokken voor enkele jaren per procedure en de kosten van een advocaat kunnen oplopen. Reken toch op enkele duizenden euro's per procedure.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 09 jul 2021 10:32

Als je kans hebt op het erven van diversen miljoenen natuurlijk niet te versmaden. Zoek daarom eerst eens uit of er überhaupt wel iets te erven valt.

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jul 2021 21:50

Hoe kan je de financiële vermogendheid onderzoeken zonder dat iemand dat merkt?

bosprocureur
Berichten: 6854

#14 , 20 jul 2021 09:22

Discreet, heel discreet :)

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 jul 2021 23:42

En via welke wegen?

Terug naar “Adoptie”