"Verdwenen" vader van kind gevonden - wat zijn mijn rechten?

madjirafirenze
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

"Verdwenen" vader van kind gevonden - wat zijn mijn rechten?

#1 , 17 jun 2021 16:53

Beste,

Een acht-tal jaar geleden werd ik zwanger van mijn zoontje. De vader van het kind is desondanks mooie woorden met de Noorderzon verdwenen voor de geboorte.
Destijds kwam ik te weten dat hij me wellicht nooit eerlijke informatie heeft gegeven.
Zijn GSM-nummer was onvindbaar (we communiceerden via een chat-app en ik vraag me nog steeds af of dit bewust was). Ik kende enkel zijn voornaam, zijn achternaam is gewoon nooit ter sprake gekomen en uiteraard stelde ik me daar niet bewust vragen bij. We hebben nooit officieel (op papier) samen gewoond of een relatie gehad en ik heb zelfs geen foto's van hem.

Zo is het gekomen dat hij in staat was volledig van de kaart te verdwijnen. Misschien ben ik dom geweest, maar sindsdien heb ik een aangenaam leven op kunnen bouwen met mijn zoontje.

Onlangs zag ik hem in het stad, en ik denk te weten waar hij werkt. Hij zag me niet maar ik ben er zeker van dat ik op deze manier wel zijn informatie kan verkrijgen.

Vooraleer ik dat doe wil ik stellen dat ik en mijn zoon geen nood hebben aan "de vader". Ik zou wel graag zijn informatie hebben zodat ik deze aan mijn kind kan geven indien hij later besluit dit toch te willen. Ook wil ik dat hij deelt in de gemaakte onkosten - misschien is dit egoïstisch van mij, maar het is zeker de eerste jaren heel moeilijk geweest.

Daar dus mijn juridische vraag:
In hoeverre kan ik hem of zijn werkgever aanspreken en zijn identiteit 'eisen' en wat zijn mijn wettelijke mogenlijkheden om kindergelden/alimentatie met terugwerkende kracht aan te vragen? Wat zijn daartegenover zijn rechten, moest hij op papier vader worden. Wat zijn daar mogelijke nadelen of risicos?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 17 jun 2021 17:01

Eerst moet aangetoond worden dat hij effectief de vader is. Daarna is het een verhaal van rechten en plichten, hij was/is onderhoud aan het kind verschuldigd, maar hij kan - indien hij dat wenst - ook omgang eisen en zal er co-ouderschap gebeuren waardoor u het kind vaak zal moeten missen.

madjirafirenze
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2021 17:16

Eerst moet aangetoond worden dat hij effectief de vader is. Daarna is het een verhaal van rechten en plichten, hij was/is onderhoud aan het kind verschuldigd, maar hij kan - indien hij dat wenst - ook omgang eisen en zal er co-ouderschap gebeuren waardoor u het kind vaak zal moeten missen.
Hoe ga ik te werk om een DNA-test te eisen van een quasi "vreemde"? Kan ik klacht neerleggen bij politie voor iets als "ontlopen van plichten"?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 jun 2021 17:34

Men kan geen DNA test eisen.
Kan alleen vrijwillig. Dus met instemming.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#5 , 17 jun 2021 17:54

Als u bewijs van vaderschap wil eisen, gaat dat via een rechtszaak die u dient aan te vatten met een advocaat. Dat wordt een lang en kostelijk verhaal. Klacht neerleggen kan eigenlijk niet, want er is tot nu toe geen objectief bewijsbaar klachtmisdrijf gepleegd. De biologische vader van uw kind heeft (zoals u zelf aangeeft) nooit met u samengewoond, u heeft zelfs nooit samen een relatie gehad en u kent niet eens zijn familienaam. Er werd enkele gecommuniceerd per chat.

Dat lijkt (voor derden) dus eerder een vrijblijvende ontmoeting zonder verplichtingen geweest te zijn, zowel voor hem als voor u. Zelfs als het biologisch vaderschap zou bewezen worden, dan nog blijft het maar de vraag of er met terugwerkende kracht alimentatie geëist zou kunnen worden. Immers uw ontmoeting leek niet de aanzet om (die argumenten geeft u zelf aan) samen een duurzame relatie aan te gaan en/of een kind te verwekken.

Zoals Leen hierboven aangeeft: alimentatie kan toegestaan worden, maar ook co-ouderschap. Dwz: de vader kan met zijn kind een regelmatige relatie opbouwen met omgangsrecht én samen met u bslissingen nemen over de opvoeding en medische opvolging van uw kind. Misschien wilt u dat niet.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2021 10:01

als u louter zijn contactgegevens nodig hebt, begin dan misschien eens met surfen op de website of facebookpagina van het bedrijf. Grote kans dat je daar wel ergens zijn familienaam zal terugvinden... Dan heb je alvast zijn volledige naam om later aan jouw kindje te kunnen meegeven

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 18 jun 2021 16:15

Strafrechtelijk zit er op dit ogenblik met de gegevens die u aanreikt niet in.
Dit gezien er geen erkenning is dus geen vader dus geen vonnis of regeling waaruit zou blijken dat er iets strafbaar is.
Zal sowieso een burgerlijke regeling zijn.
Tot er iets strafbaar is en dan kan u aangifte doen bij politie. Klachtmisdrijf is het sowieso niet.

madjirafirenze
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2021 00:56

Dit gezien er geen erkenning is dus geen vader
Maar hoe kan het zijn dat een vader gewoon kan weglopen en dat er dan nooit een erkenning komt? Ik dacht dat dit in België helemaal niet zo makkelijk was. Hij heeft een kind gemaakt, hoe kan hij er dan zo makkelijk afstand van nemen (wettelijk gezien)?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2021 09:35

U heeft normaliteit kinderbijslag genoten voor uw zoon, waarom zou u deze dan nog vorderen. Trouwens in deze wordt kinderbijslag betaald hoofdens de prestaties van de moeder gezien het kind bij de moeder woont en er geen vader in het beeld is. De werkgever van de vermoedelijke vader van uw kind mag geen gegevens van zijn werknemer aan u prijs geven, dit zou immers in strijd zijn met de regels van de GDPR. Indien u onderhoudsgeld wil zal u moeten aantonen dat deze man onderhoudsplichtig is en dat er in deze zin een dwingende gerechtelijke uitspraak komt. Indien u in het gelijk zou gesteld worden, impliceert dit ook onrechtstreeks dat hij dan ook "vaderlijke" rechten krijgt. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.+
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 20 jun 2021 09:55

Daarom moet bij personen die niet gehuwd zijn er steeds een verklaring bij de ambtenaar van de burgerlijke stand gebeuren waarin vader EN moeder samen voor de geboorte verklaren dat man Y (gelet op chromosoom) de vader is.
Indien dit niet gebeurd is dan zal moeder of de vader een procedure voor de rechtbank moeten opstarten.

Daartegenover staat dan weer dat bij huwelijk de echtgenoot automatisch de vader is en bij betwisting eerst het officiële vaderschap moet afgewezen worden. Dan pas kan de echte vader in beeld komen bewijs via DNA.

BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jun 2021 12:03

Officiëel is er momenteel geen vader of vader 'onbekend'
U gaat dus eerst moeten bewijzen dat 'hij' de vader is, alvorens u 'hem' op zijn plichten kan wijzen.
Via een DNA-staal.
Indien 'hij' dat niet vrijwillig wil afstaan, zal u dat via de rechter moeten afdwingen : kostelijk, tijdrovend.
Indien dit staal het vaderschap bevestigt, heeft hij plichten tov zijn kind... maar ook rechten...
Die rechten en plichten zal u dan vermoedelijk in een tweede tijd ook via de rechter moeten afdwingen.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#12 , 22 jun 2021 14:47

Dit gezien er geen erkenning is dus geen vader
Maar hoe kan het zijn dat een vader gewoon kan weglopen en dat er dan nooit een erkenning komt? Ik dacht dat dit in België helemaal niet zo makkelijk was. Hij heeft een kind gemaakt, hoe kan hij er dan zo makkelijk afstand van nemen (wettelijk gezien)?
Ik weet niet in welke omstandigheden u zwanger geworden bent. Maar u was zwanger van een man wiens achternaam u niet eens weet. Dan is het in België gemakkelijk om weg te lopen.
Als ik dit zou voor hebben, zou ik eerst eens heel goed nagaan wat voor een man hij is. U was zwanger en hij laat u en uw kind in de steek.? Gedurende 7 jaren hoort u niets van hem? En u wilt deze man gedeelde voogdij van uw zoon geven? Ik zeg het nu cru maar zoekt u dan niet beter een man die wel van uw zoon houdt :?

Terug naar “Adoptie”