Beste,
Een acht-tal jaar geleden werd ik zwanger van mijn zoontje. De vader van het kind is desondanks mooie woorden met de Noorderzon verdwenen voor de geboorte.
Destijds kwam ik te weten dat hij me wellicht nooit eerlijke informatie heeft gegeven.
Zijn GSM-nummer was onvindbaar (we communiceerden via een chat-app en ik vraag me nog steeds af of dit bewust was). Ik kende enkel zijn voornaam, zijn achternaam is gewoon nooit ter sprake gekomen en uiteraard stelde ik me daar niet bewust vragen bij. We hebben nooit officieel (op papier) samen gewoond of een relatie gehad en ik heb zelfs geen foto's van hem.
Zo is het gekomen dat hij in staat was volledig van de kaart te verdwijnen. Misschien ben ik dom geweest, maar sindsdien heb ik een aangenaam leven op kunnen bouwen met mijn zoontje.
Onlangs zag ik hem in het stad, en ik denk te weten waar hij werkt. Hij zag me niet maar ik ben er zeker van dat ik op deze manier wel zijn informatie kan verkrijgen.
Vooraleer ik dat doe wil ik stellen dat ik en mijn zoon geen nood hebben aan "de vader". Ik zou wel graag zijn informatie hebben zodat ik deze aan mijn kind kan geven indien hij later besluit dit toch te willen. Ook wil ik dat hij deelt in de gemaakte onkosten - misschien is dit egoïstisch van mij, maar het is zeker de eerste jaren heel moeilijk geweest.
Daar dus mijn juridische vraag:
In hoeverre kan ik hem of zijn werkgever aanspreken en zijn identiteit 'eisen' en wat zijn mijn wettelijke mogenlijkheden om kindergelden/alimentatie met terugwerkende kracht aan te vragen? Wat zijn daartegenover zijn rechten, moest hij op papier vader worden. Wat zijn daar mogelijke nadelen of risicos?