Wettelijke erkenning van een kind.

LesleyDewit
Topic Starter
Berichten: 7

Wettelijke erkenning van een kind.

#1 , 09 mei 2006 02:18

Dag allemaal,

Ik had eigenlijk een vraag.

Sinds kort ben ik te weten gekomen dat ik een zoon heb, bij mijn ex. We zijn nooit getrouwd geweest. Echter is mijn ' zoon ' 13 maanden en weet ik dit slechts 3 maanden. Momenteel is mijn ex getrouwd en staat de naam van mijn ' zoon ' op die van haar man.

Bestaat er geen manier om van mezelf uit, wettelijk te laten aantonen dat deze wel van mij is? Kan er geen dna via gerechtelijke weg afgedwongen worden? Heeft de biologische vader niet het recht om alsnog wettelijk het kind te erkennen?

Hartelijk dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 09 mei 2006 11:30

Art. 332. Het vaderschap dat vaststaat krachtens artikel 315, kan worden betwist door... het kind....De rechtsvordering van het kind moet worden ingesteld uiterlijk vier jaar nadat het de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt. Behoudens buitengewone omstandigheden is ze niet ontvankelijk wanneer de echtgenoot het kind als het zijne heeft opgevoed.(Burgerlijk Wetboek)

LesleyDewit
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 11 mei 2006 14:03

Is het dan niet mogelijk om aan te tonen via gerechtelijke weg dat het kind van mij is?

De moeder van het kind had dit geheim gehouden tot het kind 10 maanden oud was. Ondertussen is ze getrouwd met iemand anders. Heb ik dan niet het recht te bewijzen dat ik de vader ben?

Harteljk dank.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2006 17:45

Als de moeder nog niet gehuwd was op het ogenblik van de geboorte werd het kind erkend door de vader. Dan geldt:

B.W. Art. 330 ? 1. De erkenning kan door iedere belanghebbende worden betwist.

Als de moeder op het ogenblik van de geboorte reeds gehuwd was, is haar man automatisch de vader en kan u het vaderschap niet betwisten.
Zie Arbitragehof Arbitragehof nr. 41/97, 14 juli 1997: Art. 332 B.W. schendt de artikelen 10 en 11 G.W. 1994 niet, in zoverre het bepaalt dat het vaderschap dat vaststaat krachtens art. 315 B.W. enkel kan worden betwist door de echtgenoot, door de moeder en door het kind en in zoverre het de biologische vader, van wie het vaderschap niet wordt betwist en die het bezit van staat heeft ten aanzien van dat kind, uitsluit van het recht het vaderschap te betwisten.

scorpioen

Terug naar “Adoptie”