Vaderschapstest

Julle20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vaderschapstest

#1 , 12 jan 2021 17:25

Beste

10 maanden geleden ben ik bevallen van mijn zoontje ik heb toen twee relaties kort op een gehad nu had mijn huidige vriend onze zoon erkend nu sinds een paar weken geleden eist mijn vriend die ik hiervoor had een dna test ik heb hem toen het kind niet laten erkennen maar wel de vriend die ik nu heb mijn vraag is nu of hij een vaderschapstest kan afdwingen bij de rechter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 12 jan 2021 17:36

Ja hij kan een test afdwingen door naar de rechtbank te stappen.
Het is aan de rechter om dan een beslissing in deze zaak te nemen.
Het heeft geen zin om proberen tegen te werken, ofwel is hij de vader en krijgt hij de bijhorende rechten en plichten, oftewel is hij de vader niet. Dan heeft u een definitief antwoord en kunnen alle partijen verder met hun leven.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 12 jan 2021 17:41

Hij kan inderdaad een zaak aanvatten voor de rechtbank. Maar de vraag is of hij dat wel zal doen. Dan moet hij een advocaat contacteren (en betalen) en het voor de rechtbank brengen; Dat kost tijd, energie en geld. Vertel hem bij een volgend contact heel rustig de 2 volgende zaken: De uitslag kan + of - zijn en het kind is al erkend door de huidige vriend. Als hij de vader niet is, heeft hem dat geld en moeite gekost. Als hij de vader wel is (wat je betwijfelt, zeg dat er bij) zal hij als hij gebruik wil maken van zijn vaderlijke rechten, zich ook van zijn vaderlijke plichten moeten kwijten. Bovendien is er al een wettelijke vader...

Reclame

Julle20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2021 17:50

Kan de rechtbank dit eisen en kan ik dit weigeren

LeenW
Berichten: 12816

#5 , 12 jan 2021 17:55

Ja, en weigering wordt gezien als akkoord gaan. Zie ook de zaak Albert v. B.

Julle20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2021 18:03

Ja, en weigering wordt gezien als akkoord gaan. Zie ook de zaak Albert v. B.
Hoe bedoel je dit juist

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 12 jan 2021 20:02

Ja, en weigering wordt gezien als akkoord gaan. Zie ook de zaak Albert v. B.
Hoe bedoel je dit juist
Als je een DNA-test weigert, wordt het resultaat ervan automatisch aanzien als positief.
Dus dat die niet-erkende persoon wordt dan automatisch de vader.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2021 22:48

Een DNA - test van degene die beweert vader te zijn en van het kind kan het vaderschap vaststellen. Daarvoor is geen DNA -test op uw persoon noodzakelijk.
M.i. kan degene die beweert vader te zijn van het kind deze DNA-test vragen en kan de rechtbank deze bevelen, ook als u zich verzet.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Adoptie”