Veranderen Famillienaam

Anoniem155
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Veranderen Famillienaam

#1 , 09 mar 2020 14:19

Beste

Ik heb bij mij geboorte de achternaam gekregen van mijn vader, maar deze is er nooit echt voor mij geweest en sinds enkele jaren heb ik het contact compleet verbroken, ik ben veel sterker verbonden met mijn moeder haar famillie en mijn grootvader was meer een vaderfiguur dan mijn eigenlijke vader. Ik zou dan ook zeer graag hun achternaam delen.
Verder zijn er ook nog een paar andere kleine zaken die me stroren aan mijn huidige acternaam, zo ben ik er vroeger wel al eens mee gepest en deze naam is ook sterk geassocieerd met een groot merk waar ik al helemaal geen connectie mee heb.
Verder was het eerste plan om enkele jaren geleden, toen de wet er kwam dat mogelijk maakte om te kiezen welke achternaam je aan je kind gaf, gebruik te maken van die overgangsmaatregel om deze zonder kosten te laten veranderen, uit noodzaak had ik dan waarschijnlijkwel de constuctie van achternaam moeder - achternaam vader moeten nemen. Toen was ik echter nog minderjarig en heeft mijn vader hier nooit toestemming voor willen geven.

Aangezien deze procedure redelijk vaag omschreven staat en het toch niet zo goedkoop is (140 euro), zou ik toch graag zeker zijn dat ik de gewenste achternaam krijgen. Dus zou graag een beetje hulp krijgen met het verder uitwerken van mijn aanvraag van iemand die iets bekender is met dit deel van het recht dan ik ben.

Alvast hartelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 09 mar 2020 14:48

Hier staat de procedure concreet uitgelegd:

https://www.vlaanderen.be/veranderen-van-familienaam

Als we even overlopen..

Er zijn redenen om de naam te wijzigen (best dat u die dan ook volledig geeft op de aanvraag), de naam die u wil nemen bestaat al en is van uw moeder dus ook daar geen problemen.

De bij te voegen documenten staan er ook bij vermeld, deze zijn af te halen op het gemeentehuis.

Reclame

Terug naar “Adoptie”