Documenten voor een erkenning van niet biologische vader ongedaan maken en biologische vader zijn vaderschap laten gelde

Dylan2020
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Documenten voor een erkenning van niet biologische vader ongedaan maken en biologische vader zijn vaderschap laten gelde

#1 , 25 jan 2020 22:22

Mijn ex vriendin heeft uit kwaadheid haar ex partner als biologische vader erkenning papieren laten tekenen. Ondertussen hebben we terug contact en onze zoon is nu 6 jaar. Ik ben de biologische vader. Is er een mogelijkheid dat de ex een document kan tekenen bij burgerlijke stand om afstand te doen van zijn zogezegde vaderschap? Kan dit onderling geregeld worden? Wat moet ik doen om dit alles recht te zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 25 jan 2020 23:55

Hij blijft de wettelijke vader.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 26 jan 2020 11:06

Zal familierechtbank worden.

Reclame

Dylan2020
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2020 22:36

Maar ik ben de vader? Kan ik niet op een andere manier dit laten rechtzetten? Mijn ex mama van m'n zoon wil dit ook het liefst recht zetten maar ze vraagt zich nu af hoe.

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 26 jan 2020 22:49

Maar ik ben de vader? Kan ik niet op een andere manier dit laten rechtzetten? Mijn ex mama van m'n zoon wil dit ook het liefst recht zetten maar ze vraagt zich nu af hoe.
Dit is geen verkeerd geplaatste komma die men administratief recht gaat zetten, dit is echt wel serieus.

Enkele vragen die u zich kan stellen:
- Die ex die nu jaren heeft bijgedragen aan de opvoeding van een kind waarvan hij werd voorgelogen dat het zijn kind was, wat als hij zijn geld terugvraagt?
- Wat gaat de mama aan de rechter vertellen als hij vraagt waarom ze hierover loog?
- Misschien nog belangrijker, hoe gaat ze aan haar kind ooit kunnen uitleggen waarom ze daarover gelogen heeft?

Een advocaat lijkt mij aangewezen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 jan 2020 22:53

Maar ik ben de vader? Kan ik niet op een andere manier dit laten rechtzetten? Mijn ex mama van m'n zoon wil dit ook het liefst recht zetten maar ze vraagt zich nu af hoe.
U moet begrijpen dat tot nu toe die man in kwestie "de vader" was.

Juridisch gezien bent u niet de vader en u kan enkel de vader worden via een procedure voor de familierechtbank. Ik denk dat u onvoldoende de gevolgen hiervan kan inschatten, zoals Leen al terecht opmerkte. Dit heeft ook invloed op erfenis en het ouderlijk gezag.

Juridisch vader worden van het kind in kwestie vereiste een twee-in-één-vordering: het vaderschap van de huidige vader moet worden betwist en tegelijk moet u zelf uw vaderschap bewijzen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Adoptie”