Achternaam veranderen

michaelgrs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Achternaam veranderen

#1 , 27 sep 2019 05:07

Beste mensen,
Ik ben radeloos. Ik weet niet hoe ik hier moet aan beginnen. Ik zal het in m'n eigen woorden proberen uit te leggen, excuses als het niet super duidelijk is. Ik ben 19 jaar, en draag sinds mijn 2e verjaardag de achternaam van mijn toenmalige stiefvader. Mijn echte vader heeft mij nooit erkend. Mijn biologische vader en mijn moeder gingen uiteen, en mijn moeder leerde iemand anders kennen. Die nieuwe man, werd dus mijn stiefvader. Mijn moeder en de stiefvader beslisten toen der tijd, om de achternaam van mijn biologische vader te laten veranderen naar de achternaam van mijn stiefvader. En dat is ze gelukt ook. Ik draag momenteel de achternaam van mijn stiefvader, maar ondertussen is ook de relatie gebroken tussen mijn moeder en de stiefvader. Ik heb nu terug contact met mijn biologische vader, en zowel hij als ik willen dat ik terug de achternaam draag van hem. Om het even kort te stellen: ik draag nu de achternaam van de toenmalige stiefvader maar we willen het nu heel graag terug veranderen naar de achternaam van mijn echte vader. Nu zullen jullie mij moeten helpen met dit, hoe begin ik hieraan? Ga ik simpelweg naar het stadhuis voor een naamswijziging? Hoe gaat dit in zijn werk? En moet ik een dna test aanvragen? (want mijn biologische vader heeft mij nooit erkend bij de geboorte). Ik zou het echt HEEL ERG apprecieren als iemand mij een duidelijk antwoord kan geven. Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen.
Met vriendelijke gr,
Michael

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2019 11:19

Ik vermoed dat je stiefvader je heeft erkend, en dus juridisch je vader is.
Wil je dit veranderen?
Naar advocaat gaat, procedure betwisting erkenning, daarna kan je biologische vader je erkennen.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 27 sep 2019 11:53

Zowel de bijdrage van LeenW als van scorpioen zijn to the point.
Het zijn namelijk twee verschillende en losstaande zaken:
- het (wettelijke) vaderschap, erkenning, ... (zie bijdrage scorpioen)
- het wijzigen van de familienaam (zie bijdrage LeenW)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2019 11:55

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

michaelgrs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2019 01:25

@scorpioen , hij is juridisch gezien inderdaad mijn vader. U zegt naar een advocaat stappen, ik heb niet echt de financiele middelen hiervoor. Kan ik iets doen met een beperkt budget? :/

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2019 08:30

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Adoptie”