Achternaam veranderen naar biologische vader

michaelvdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Achternaam veranderen naar biologische vader

#1 , 15 mar 2019 12:36

Beste mensen, ik hoop dat iemand mij kan duidelijk maken hoe ik deze situatie aanpak. ik hoop dat ik het goed genoeg kan uitleggen zodat jullie mij snappen.
Ik ben geboren met een andere familienaam dan dat ik normaal moest krijgen. Mijn biologische vader werd bij mijn geboorte (13 maart 2000) weggehouden van mij door dat er een andere man in mijn moeder haar leven was gekomen dat moment. Mijn moeder en haar nieuwe vriend hadden toen beslist samen om samen mama en papa te spelen voor mij en mijn echtelijke biologische vader weg te houden van mij. En dat is ook gelukt. Want ik dacht altijd dat die nieuwe vriend van mijn moeder, mijn echte vader was. Tot in 2011, ik kwam in de winkel een man tegen. Hij riep me en ik stond verwonderd dat hij mijn naam kende. Hij zegt me, 'Ik ben je vader, het klinkt misschien raar maar zo is het jongen'. Toen ging ik in een shock. Deze man was dus mijn echte vader, en ik had elf jaar gedacht dat die 'nieuwe' vriend van mijn moeder, mijn vader was. Nu, toen ik geboren werd beslisten mijn ma en die nieuwe vriend, dat ik de achternaam zou dragen van hem. Dus ik draag sinds mijn geboorte, een achternaam van een man, die mijn biologische vader niet eens is. Ik leerde mijn echte biologische vader kennen in 2011, en ik heb daar nu nog altijd goed contact mee. Ik ben nu 19 jaar, en nu wil ik toch echt wel de achternaam krijgen van mijn biologische vader en dat wil hij ook zo graag.Nu is de vraag: hoe verander ik nu mijn achternaam?? mijn biologische vader heeft vroeger nooit kunnen bewijzen dat ik zijn kind was. Moet ik hiervoor een dna test doen, zodat ik en mijn echte vader dit kunnen bewijzen? of hoe gaat dit in zijn werk? Iemand help mij aub het zou mij echt veel helpen!!! Alvast bedankt, Michael

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 mar 2019 15:09

.Nu is de vraag: hoe verander ik nu mijn achternaam??
In principe een vrij eenvoudige administratieve wijziging

https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... amilienaam


mijn biologische vader heeft vroeger nooit kunnen bewijzen dat ik zijn kind was. Moet ik hiervoor een dna test doen, zodat ik en mijn echte vader dit kunnen bewijzen?
Dat lijkt me geen slecht idee, kwestie van zeker te zijn ...

https://www.uzleuven.be/nl/verwantschapsonderzoeken

https://www.uzleuven.be/forensische-gen ... nderzoek-0

michaelvdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2019 16:35

En zou ik dan het beste een rechtsgeldige dna test doen of een dna test voor eigen gemoedrust? het verschilt namelijk veel van prijs.

bedankt voor de snelle reactie het helpt mij vooruit.

groetjes

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 mar 2019 16:43

Als u de naam van stiefvader hebt wordt die zoals de wet voorziet als uw vader beschouwd. U erft dus ook van hem.
U hebt geen enkele wettelijke band met uw biologische vader.
U zal dus naar de familierechtbank moeten om alles te laten rechtzetten en dus ook de DNA test officieel moeten laten gebeuren.
Als u nog minderjarig bent hebt u recht op een aangestelde advocaat.
Wat gaat er dan gebeuren blijft u dan thuis wonen ???

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 15 mar 2019 16:46

Als u de naam van stiefvader hebt wordt die zoals de wet voorziet als uw vader beschouwd. U erft dus ook van hem.
U hebt geen enkele wettelijke band met uw biologische vader.
U zal dus naar de familierechtbank moeten om alles te laten rechtzetten en dus ook de DNA test officieel moeten laten gebeuren.
Als u nog minderjarig bent hebt u recht op een aangestelde advocaat.
Wat gaat er dan gebeuren blijft u dan thuis wonen ???

michaelvdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2019 10:58

@Franciscus, ik heb namelijk vorig jaar aan mijn 18 jaar oud een zoontje gekregen ( hij moest genoodzaakt de achternaam van de moeder krijgen door deze situatie), ik woon samen met mijn vriendin en ons zoontje. Volgens u moet het dan met een dna test gebeuren en naar de familierechtbank stappen? hoe start ik zo'n procedure? ik heb hier totaal geen verstand van. ik heb ook niet veel familie die me hierbij kan helpen... alvast bedankt voor uw reactie

Groetjes
Michael

eylis
Berichten: 8836

#7 , 16 mar 2019 11:24

even tussen haakjes: ik begrijp niet waarom u als meerderjarige vader (18 jaar oud) genoodzaakt was de familienaam van uw vriendin aan jullie gemeenschappeloijke kind te geven. Want dat is niet zo. Wat de wet wél voorziet is dat 2 ouders samen beslissen welke familienaam ze geven aan hun kinderen (dus de familienaam van de vrouw of de man) ofwel beide namen. Heb ik de indruk dat men u wijsgemaakt heeft dat dit de naam van de moeder moest zijn omdat u slechts 18 jaar was? Want dat is pertinent onjuist.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mar 2019 11:47

U zal een procedure moeten voeren voor de rechtbank om de erkenning die door de vriend van uw moeder gedaan werd aan te vechten. Dus advocaat raadplegen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 mar 2019 20:47

ik begrijp niet waarom u als meerderjarige vader (18 jaar oud) genoodzaakt was de familienaam van uw vriendin aan jullie gemeenschappeloijke kind te geven. Want dat is niet zo.
Lijkt me vrij duidelijk, toch :?:
michaelvdb wil vermijden dat zijn zoon de achternaam van de officiële (groot) vader draagt ...

michaelvdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 mar 2019 11:06

@eylis:omdat ik de achternaam draag van een man die mijn vader niet eens is. Ik wou vermijden bij mijn zoontje zijn geboorte dat hij die naam ook kreeg, dus heb ik de achternaam voor mijn zoontje laten veranderen naar de naam van mijn vriendin.

eylis
Berichten: 8836

#11 , 17 mar 2019 11:34

En wil je biologische vader je ook erkennen met alle gevolgen die daar uit voortvloeien? Je zal dan ook erven van je (nieuwe wettelijke) vader: dat kunnen zowel eigendommen als schulden zijn. Je zal onderhoudsplichtig zijn als hij later naar een rusthuis moet en niet genoeg financieën heeft. Een heel practische én pertinente vraag die je moet stellen. hoe is de financiele situatie van je wettelijke ouders en hoe is de financiële status van je biologische vader. dit kan later heel belangrijke gevolgen voor je hebben. Een mentale overweging die je in die context misschien ook kan maken is de vraag wie je heeft opgevoed en voor je gezorgd heeft al die jaren.

michaelvdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 mar 2019 10:44

ik ben 100, nee 200 procent zeker dat ik zijn naam wil dragen. Ik ken mijn biologische vader ondertussen sinds 2011,en de tijd staat niet stil. na bijna 9 jaar wil ik nu toch echt wel dat mijn naam word veranderd. mijn echte vader is 55 jaar, ik bedoel.. hij word ook ouder. Dit is van ons beiden, onze grootste wens. ik wil niet sterven met een naam van iemand die geen bloed is van mij. Alleen hebben wij beide niet het verstand om zo'n procedure te laten starten...

Terug naar “Adoptie”