Aanvraag tot onderhoud/erkenning kind.

Nadia_Luna
Topic Starter
Berichten: 1

Aanvraag tot onderhoud/erkenning kind.

#1 , 08 mar 2019 15:03

Beste

Graag had ik een antwoord gekregen op mijn vraag:
Ik heb een kind, ondertussen 4 jaar oud, die verwekt is geweest bij een gehuwde man.
Hij heeft een abortus geëist waar ik niet ben op ingegaan.
Vandaag is hij gescheiden.

Kan ik er voor zorgen dat hij ook zijn deel van ouderlijke taken op zich neemt, dus niet enkel erkenning maar ook ouderlijk gezag?

Stel dat hij weigert, betekent dit ook dat hij later niet op zijn beslissing kan terug komen?

Kunnen de grootouders aanspraak maken op hun recht dat hun kleinkind is?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2019 09:16

Beste,

Uit uw relaas leid ik af dat de man uw kind niet heeft erkent tot op heden?

U zul dan eerst voor de rechtbank moeten eisen dat hij wettelijk erkend wordt. Dit kan toch wel even aanslepen tot dit het geval is.

Daarna kan geëist worden dat hij zijn vaderlijke verplichtingen opneemt (bijdrage in de kosten), maar kunt u niet verhinderen dat hij ook beroept op zijn vaderlijke rechten. Dit kunnen een verblijfs- of omgangsregeling zijn. Hou rekening met de voor- en nadelen hiervan.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 15 mar 2019 16:51

Ook grootouders hebben dan omgangsrecht.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2019 15:45

Franciscus, ik heb de discussie al eens eerder gevoerd en blijkbaar moeten ze toch eerst de affectieve band kunnen aantonen.

viewtopic.php?f=27&t=92508&p=555741&hil ... er#p555741

Toch blijf ik het een uitermate slecht geformuleerd artikel vinden.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 19 mar 2019 00:11

Uiteraard is het steeds de familierechtbank die bij betwisting - weigering of teveel eisen de knoop moeten doorhakken.
Case gekend waar beide grootouderkoppels (moeder en vader) en bij vader waren het dan nog de grootouders afzonderlijk. Elk een WE vroegen per maand.
Dat wilde dus zeggen dat de gescheiden ouders één WE per maand hadden dus in principe elk één om de twee maanden.
Werd door de familierechtbank van tafel geveegd. Elke ouder had tijdens hun week tijd genoeg om grootouders kleinkinderen te laten zien.

Terug naar “Adoptie”